Thursday, April 14, 2011

Sarawak dan luahan hati...


Berbaki 24 jam lagi pengundi di Sarawak akan membuang undi di setiap 71 DUN yang telah dibahagikan seluruh negeri Sarawak. Setelah 10 hari berkempen bagi setiap parti yang bertanding dan segala luahan dan strategi kempen telah dilaksanakan, maka tibalah masanya rakyat Sarawak sendiri meluahkan isi hati mereka dikertas undi. Mungkin ada satu tekanan buat parti memerintah, namun dengan keyakinan yang cukup tinggi, terus menyatakan 2/3 itu tetap milik BN.

Memang dilihat senario politik di Sarawak ini cukup berbeza berbanding dengan politik di semenanjung. Ramai lah permerhati politik mula menganalisa politik disini sehinggakan ada yang menyatakan disini amat pelik kalu dilihat orang Sarawak berpolitik. Namun, pada aku yang sudah hampir seminggu berada disini bukanlah satu kepelikan buat politik di Sarawak. Ini kerana dengan tahap celik politik yang rendah dan juga keadaan geografi dan muka bumi Sarawak yang luas menjadikan ianya hanya boleh dianggap politik berpusat.

Maka berbagailah andaian dan strategi yang dicadangkan oleh para cerdik pandai dalam masa berkempen ini. Setiap analisa dianggap sebagai cadangan yang bernas. Apa pun bagi aku tetap menekankan bahawa tidak ada kepayahan untuk politik diSarawak ini kerana para pemimpinnya sudah lama selesa dan sudah lama hidup dalam sindrom selesa ini. Mereka para pemimpin ini tidak perlu bersusah payah untuk turun ke kawasan kerana segalanya boleh diawasai melalui politik berpusat di Kuching. Mereka ini hanya menghantar wakil untuk mendengar keluhan rakyat yang tahap celik politiknya sekadar kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang.

Apa yang perlu dirunsingkan oleh para pemimpinnya. Rakyat Sarawak mungkin hidupnya selesa begitu dan budayanya pun dijaga sebegitu rupa. Dan inilah yang menjadi mudah bila budaya dan suasana diadun menjadikan satu konsep berpolitik di Sarawak. Bukan payah nak faham dan bukan juga sulit untuk diterjemahkan. Cuma bagi yang ada masa untuk melihat gaya parti terbesar di Sarawak berpolitik , maka disana ada jawapan segala kekusutan. PBB di Sarawak amat mahir dalam itu semua hinggakan segala isu dalaman mereka juga dapat ditutup bagi mengelakan ianya terjejas dalam PRN ini.

Apa pun langit tidak selalunya cerah dan ombak juga boleh merubah pantai. Justeru, segala keluhan rakyat perlu dipandang serius oleh wakil rakyat . Bukan diwaktu untuk bertanding PRN ini sahaja nampak batang hidung. Dan bukan harga RM 50 atau RM 100 boleh dicampak untuk rakyat sebagai harga satu undi. Masa akan berubah dan rakyat juga akan membuka mata satu hari nanti. Harapan yang menggunung satu transformasi yang dikehendakan oleh masyarakat diluar bandar perlu dilaksanakan. Bukan, apabila sudah menang maka ianya dilupakan segala janji manis yang pernah ditabur.

Selama 10 hari, luahan hati rakyat Sarawak penuh dengan harapan agar mereka ini tidak lagi mencari-cari asas kehidupan itu dengan penuh kesusahan. Cukup untuk yang lepas-lepas dan segala tembelang anda telah terjawab selama 10 hari berada di Sarawak.Jangan hanya selesa tinggal dirumah-rumah besar di Kuching sahaja wahai bakal wakil rakyat tapi ingat, janji tetap janji dan anda akan dinilai dari masa ke semasa oleh rakyat yang sudah ada luhan hati dan sudah mula celik akan politik semasa. Sarawak bukan untuk dimonopoli sesatu kaum sahaja, dan luhan hati ini terus akan didengar walau tidak dizahirkan.

No comments:

Post a Comment