Saturday, April 23, 2011

PAS Bukan Maksum...


Setelah ditegur oleh Prof Aziz Bari, PAS mula merasakan dirinya maksum dan tidak langsung boleh ditegur sebarangan. Pendapat dari seorang Prof, yang satu ketika dulu disanjung dan dipuja oleh juak-juak PAS kini disanggah dan dihina. Hanya mungkin keikhlasan hati menegur parti yang sudah lupakan asas perjuanganya, maka sebeban kritikan buat Prof ini dilemparkan.

Pelik, jika sebuah parti Islam yang tidak boleh menerima teguran dan tidak mahu cuba muhasabah diri mereka. Setelah kalah berturut-turut dalam PRK dan kini di PRN Sarawak, mereka ini masih angkuh untuk memikirkan kenapa ini terjadi kepada parti mereka. Mereka ini tidak boleh terima teguran sama sekali. Mereka sekarang ini seperti fanak dalam 'Tahaluf Siyasi' bersama DAP dan PKR. Seolah-olah memang benar dikatakan mereka ini telah ditunggangi oleh PKR dan DAP. Segala fatwa dijuruskan kepada kepentingan membela kemungkaran.

Ada yang cuba mengamuk bila ditegur, dan ada pula melimparkan kesalahan mereka kepada parti BN pula. Ini yang sangat pelik, Parti mereka yang buat taik dipalit pula ke parti orang lain. Segala dalil dan hadis dikeluarkan untuk mempertahankan kepimpinan mereka. Kalau rasuah boleh bertukar kepada sedekah dan ini adalah hukum yang paling diminati oleh puak-puak yang menghalalkan cara.

PAS sudah diambang fanak ketika ini. Dulu di Kelantan semasa diawal pemerintahan PAS, agak runsing bagi wanita untuk keluar ke bandar Kota Bharu jika tidak bertudung. Namun kini, bila PAS bersama PR, tudung tidak menjadi isu utama di Kelantan. Bebas jika tidak bertudung. Tak pulak disaman. Kalau ke KB Mall dihujung minggu boleh dilihat hinggakan pasangan lasbian pun dah menular disini. Nah, inilah yang dikatakan membangun bersama Islam selama 20 tahun PAS memerintah. Itu belum lagi kalau ke Wakaf Che Yeh dan sekitar bandar KB. Apa yang dibanggakan oleh PAS, jika dakwah dilupakan dan politik diutamakan.

Hakikatnya, bila bertemu dengan warga PAS, segalanya disalahkan kepada UMNO. Kenapa UMNO? Itu yang menjadi persoalan? Kenapa UMNO yang disalahkan sedangkan PAS yang memerintah negeri Kelantan. Kenapa ahli atau pemimpin PAS sendiri yang tak nak berubah atau bermuhasabah diri mereka. Bila mengambil kesimpulan, barulah aku terfikir bahawa PAS sekarang ini diarena 'politik sebenar' dan bukan di arena berdakwah.

Justeru, kesimpulan yang boleh dilihat sekarang ini, PAS sudah mula bermain politik sebenar dan inilah yang perlu dihadapi oleh ahli-ahlinya. Segala tipu daya dah menular dalam PAS. Segala maksiat juga tak dibendung dalam PAS. Segala rasuah dan penindasan bermaharajalela dalam PAS. Segala gila pangkat diburu oleh pemimpin PAS. Segala yang dulunya dikatakan cara UMNO kini dah ada dalam PAS.Segala keburukan cuba ditutup dengan dalil dan hadis ada juga dalam PAS. Nah, ini semua segala-galanya dek kerana PAS bercita-cita nak ganti UMNO. Maka PAS sudah mengamalkan segala yang UMNO buat satu ketika dulu, kini dan selamanya. Maka tidak ada bezanya parti PAS yang sepatutnya mendukung perjuangan Islam kini menjadi parti politik sebenar dalam arus mencari kuasa dan dunia semata-mata.

Maka, ahli PAS dan seluruh pimpinan PAS perlulah memikirkan adakah parti mereka ini maksum dari cacat cela, dan pemimpin mereka itu boleh bawa mereka ke syurga. Sebab utama yang menjadi tanda tanya ketika ini, kenapa sebuah parti yang menjalankan perjuangan negara Islam, tidak boleh ditegur, tidak boleh menerima kritikan, dan menipu setiap ahli-ahli mereka . Para pemimpin PAS yang hidup senang lenang dan ahli PAS yang berjuang untuk mereka hanya makan nasi putih berlaukkan ikan kering dan sardin semasa berkempen untuk pilihanraya. Kemana perginya wang yang diperuntukan untuk keluar berjihad. Entahlah, ini bukan parti pilihan aku jika aku nak berjihad dan berjunag untuk Islam. Parti yang aku lihat penuh dengan hipokrit dan berselindung disebalik Islam dan perwatakan Islamnya.

Kesian bila melihatkan kepada pengikut-pengikut yang tak boleh berfikir mereka itu. Yang taksub membabi buta, yang menerima segala hadis dan dalil sebulat-bulatnya tanpa sedar mereka ditipu. Mereka yang tidak boleh melihat dari luar kotak benak fikiran mereka. Yang sedihnya, orang kampung ditipu dek kerana janji-janji syurga. Tak perlu berparti jika nak masuk syurga, dan bukan jalan untuk bertaubat jika masuk parti Islam. Jalan taubat banyak caranya dan bukan caranya jika bertaubat duduk dipentas parti Islam lalu terus mencaci sesama Islam. Itu buakan caranya....

Buat kali terakhir, kalam ini aku lemparkan untuk semua kepimpinan PAS dan ahlinya agar mereka rasa bersalah akan dosa menipu dengan menggunakan nama Islam sebagai landasan perjuangan mereka. Maka aku menyeru,agar mereka bermuhasabha diri mereka dan bukan hanya ingin menyalahkan orang lain. Terimalah teguran dengan hati terbuka dan fikirkanlah atas dasar perjuangan Islam yang sejati. Kembalilah kepada perjuangan asal PAS...Maka PAS itu hakikatnya bukanlah satu parti yang maksum...

No comments:

Post a Comment