Wednesday, April 27, 2011

Rasuah dan Kebodohan...


Satu kenyataan yang amat bodoh tika ini bila ditanya cara membenteras rasuah secara berkesan dengan menukar kerajaan yang sedia ada. Inilah jawapan yang boleh diberi dari kepimpinan PAS Pusat iaitu si Nizar yang dulunya pernah menjadi MB Perak dalam wacana beliau semalam. Bagaimana jawapan yang bodoh seperti ini diwakili oleh PAS untuk memerintah negara ini. Adakah dengan menukar kerajaan bahawa rasuah itu boleh dibenteras. Apakah ironinya? Kalau dilihat petukaran kerajaan Selangor, maka rasuah masih terus melanda kerajaan Selangor. Begitu juga dengan Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang, rasuah masih tetap bermaharajalela. Tidak pula rasuah itu lenyap dengan petukaran kerajaan, dalil dan bukti ...

Dengan fakta yang diberi oleh Nizar yang mewakili PAS Pusat nampaknya beliau ini tidak membuat satu kajian menyeluruh dan inikah kebodohan yang cuba dipamirkan dikhalayak ramai. Patut la beliau hanya dapat bertahan selama 11 bulan dalam mengendalikan kerajaan Perak. Pada PAS yang ingin membawa imej Islam, beliau patut memberikan jalan cadangan iaitu dengan AlQuran dan Sunnah dan kefahaman Islam yang mendalam sahaja dapat membenteras Rasuah dikalangan rakyat Malaysia. Bukan dengan menukar kerajaan yang ada. Kalau pun naik kerajan Pakatan Rakyat untuk memerintah Malaysia, boleh dijaminkah rasuah ini akan lenyap selamanya? PR bukannya berteraskan Islam keseluruhannya dan PAS belum tentu dibahagi atau diberikepercayaan untuk memerintah Malaysia. DAP dan PKR akan menguasai segala- galanya. Nah, mereka ini faham ke akan Rasuah itu haram.

Sudah tentu jika PR memerintah pasti rasuah itu akan tetap kekal selamanya, jika rakyat masih lagi tidak sedar akan dosa dan pahala. Dalam hal ini ternyata wakil PAS si Nizar ini hanya memberi kenyataan dengan membabi buta tanpa dirujuk kepada majlis Ulamak mereka.

Wancana yang baik anjuran KarangKraf semalam dilihat kebodohan Nizar terserlah apabila ditanya oleh moderator, lain pula jawapan yang cuba diberikan. Kenapa jawapan atas tuduhan perlu digemburkan dalam majlis ilmu dan wacana ini. Kenapa fitnah perlu dikiatkan, kan anda itu mewakili parti Islam dan membawa imej Islam. Kenapa perlu menuduh dan tidak membawa bukti dan saksi. Apa dan dimana anda berguru selama ini dengan Ulamak-ulamak PAS dan inikah caranya yang diajar oleh Ulamak PAS kepada anda.


Pelik bila imej islam yang cuba dibawa atas nama PAS tidak sekalipun dipamirkan oleh Nizar. Beliau dilihat seperti mengikut hawa nafsu amarah beliau iaitu dendam tidak dapat menjadi MB Perak lagi. Segala tomohan yang dibawa oleh beliau sehingga ditegur oleh moderator agar jangan mempolitikkan isu rasuah ini, namun, kefahaman yang cetek dan juga dibaluti dengan nafsu amarah beliau maka segalanya dipamirkan oleh beliau. Jelas, inilah kepimpinan yang tidak boleh ditegur dan inilah yang akan menghancurkan Islam itu sendiri.

Kenapa beliau tidak membawa tajuk rasuah yang diwacanakan itu dari sudut Islam dan fakta dari Al Quran dan Sunnah diambil pengajaran. Sedangkan beliau dikatakan membawa imej Islam dan perjuangan Islam. Kan lebih elok dimata masyarakat yang mendengar wacana tersebut, Nizar membawakan mesej Islam dalam menagani rasuah dan memberikan cadangan kepada SPRM satu kerangka kerja untuk membenteras rasuah dari sudut pandangan Islam. Bukan dengan menuduh dan menampakan kebodohan beliau dan menyatakan bahawa tukar kerajaan selesai rasuah...Aduhhh inilah yang dikatakan kalau datang ke wacana itu dengan niat yang jahat dan bukan kerana Allah SWT.

Pasrah dengan sikap yang ditunjukkan oleh beliau maka keyakinan untuk menaruh harapan terhadap PAS dalam membela Islam di Malaysia punah dengan kebodohan yang ditunjukan oleh pemimpin PAS Puast. Bagaimana beliau ini dikatakan mahir dalam selok belok agama namun, iannya terserlah bila hanya memakai imej Islam namun ilmu didada kosong dengan pegetahuan agama. Membezakan tajuk rasuah dan politik pun tidak dapat dipamirkan maka kebodohan jelas diperlihatkan...

No comments:

Post a Comment