Saturday, April 23, 2011

Nak Jadi Yang Berhormat....


Mungkin dalam diri dikalangan ahli-ahli parti politik ada yang berhajat dan berniat nak jadi Yang Berhormat. Kalau tak jadi YB pun jadi kawan YB pun dah cukup baik. Namun, ketika demam pilihanraya dan senario politik yang semakin hangat di Malaysia ini, maka pasang cita-cita nak jadi YB mungkin semakin ramai dikalangan ahli politik. PRU 13 semakin hampir, dan ianya mula dirasai apabila PRN Sarawak menunjukan prastasi yang menggalakan buat parti memerintah BN. Tak kurangnya buat parti pembangkang, masing-masing sudah berkira-kira nak jadi YB.

Siapa bakal calon YB dikawasan anda? Itu menjadi persoalan yang jelas. Adakah beliau disukai ramai, atau adakah beliau orang yang banyak duitnya, atau adakah beliau dari golongan bangsawan, atau adakah beliau ini berpendidikan tinggi, atau beliau ini memang anak YB yang lalu (warisan alam) atau dia ini memang layak dan memang punya aura untuk memimpin dikawasan anda... semua persoalan ini mula berkisar dikalangan rakyat dan juga YB sendiri.

Bagi yang ingin bertanding sudah mula menjual diri. Sudah mula mengukir nama dan sudah mula tersenyum dan merendah diri. Itu yang sering dilihat. Tapi ada pula yang sudah mula mengatur strategi dengan menyusun segala bala tentera dan juga kewangan untuk menyediakan diri bagi merebut jawatan YB. Tak kurang juga, ada yang dah mula mencari-cari tok bomoh dan juga tangkal buat azimat penunduk bagi meraih sokongan pengundi. Tapi, apakah ini semua dikira sebagai kratiria yang diperlukan bagi menjadi seorang YB. Kalau diri nak jadi PTD atau akuantan perlu ada segulung Ijazah dan perlu melalui urusan temuduga. Nah, bagimana pula YB, adakah mereka ini layak dengan hanya bersandarkan segulung SPM atau hanya sokongan padu dari sekumpulan rakan-rakan kedai kopinya sahaja, atau dek kerana beliau adalah rakan kepada rakan yang punyai ramai kroni.

Persoalan mula timbul, atas dasar apa mereka boleh dipilih sebagai calon untuk menjadi YB di PRU 13 nanti. Cadangan yang ingin aku lontarkan disini mereka ini perlu melalui tiga peringkat:

Pertama, setelah disenarai pendekkan nama-nama bakal calon oleh Pengerusi Perhubungan negeri,maka nama-nama itu perlulah ditapis dengan melalui ujian bertulis. Mereka ini perlulah melaui ujian bertulis Bahasa Malaysia dan juga Bahasa Inggeris. Selain itu juga ujian kecekapan pengurusan bermasyarakat juga perlu dilalui oleh bakal calon tersebut bagi melihat tahap kecekapan calon menyelesaikan masalah jika dihadapi semasa menjadi YB.

Kedua, calon ini juga perlu melepasi tapisan keselamatan sama ada dari sudut kewangan dan juga bebas dari segala ancaman dan skandal yang boleh menjatuhkan calon itu sendiri.Calon juga perlu menghadiri krusus jati diri untuk menilai atau SWOT analisa diri calon tersebut selama 3 hari.

Ketiga, peringkat ini adalah peringkat terakhir yang perlu dilalui oleh bakal YB iaitu, sesi temuduga. Sesi temuduga ini menilai tahap kecekapan calon dengan kawasan yang mereka ingin tandingi, tahap pegetahuan calon dengan lawan yang bakal mereka tandingi, dan juga dilihat dari kemampuan calon mengandali sesi temuduga ini dengan pelbagai masalah kajian kes yang perlu diselesaikan.

Ketiga-tiga peringkat ini disusuli dengan risikan yang akan dibuat oleh pasukan risikan untuk memantau dan mengambil segala maklumat berkenaan dengan bakal calon dikawasan yang mereka ingin tandingi.Respon dari masyarakat sekeliling berkenaan dengan bakal calon ini akan dijadikan sumber dan penambahan markah untuk mereka.

Mungkin inilah yang dikira satu jalan dan pendekatan yang baik untuk memilih calon YB bagi PRU 13 nanti. Segala transformasi yang diaspirasikan oleh YAB PM dapat dinilai dan diimplemantasikan jika pendokongnya iaitu dari kalangan YB adalah mereka-mereka yang berkualiti tinggi. Bukan YB yang melompat, dan bukan YB yang tangkap muat. Tapi YB yang penuh dengan kewibawaan dan mempunyai misi dan visi untuk membina masyarakat dan negara yang dicitakan. Justeru, menjadi harapan bagi bangsa Malaysia mempunyai YB yang berkualiti tinggi dan bukan YB yang hanya punya kepentingan peribadi menguasai diri dan tidak memikirkan untuk berkhidmat untuk rakyat demi rakayt. Untuk kesekian kalinya, mengarah ke negara maju yang dicitakan , maka YB perlulah mendepani zaman itu dan ianya sebagai model dan contoh terbaik buat rakyat dan menjadi idola mampan untuk membangun bersama aspirasi YAB PM kita...Aku bukan nak jadi Yang Berhormat tapi cukup sekadar melihat dan memberi pandangan buat Yang Berhormat...

1 comment:

  1. http://gerakgempurtupong.blogspot.com/2011/04/apologise-gerak-gempur-tells-gan.html

    Bro,,,nice story...Mohon izin share link..thank's a lot....

    ReplyDelete