Sunday, April 3, 2011

Kastam , apa dah jadi???


Kastam Diraja Malaysia, satu nama yang aku rasa amat kagum bila mendengarnya. Tentu anggotanya juga berkaliber dan gigih dalam menjalnkan tugas yang diamanhkan. Mau tak nya DiRaja Malaysia yang didokongnya maka ianya bukan mudah untuk melihat satu agensi yang cukup berkaliber. Namun dek kerana nila setitik maka rosaklah susu sebelanga. Bukan setakat setitik nila tapi aku rasa dah lama dah nila ni berkarat dalam belanga. Cuma akhir-akhir ini ianya menjadi terang dan tampak jelas bila bau susu dah busuk dan susu dah jadi masam.

Apa pandangan masyarakat ke atas Kastam yang selama ini dilihat sebagai agensi pemantau dan penghalang dari segala penyaludupan berlaku. Apa dah jadi, nasik dah jadi bubur. Dan kini mereka semua disiasat oleh pihak SPRM. Kesnya bukan kecil tapi melibatkan berbilion ringgit. dan hasil negara habis digadai dek kerana satu agensi yang digelar Kastam Diraja malaysia.

Dimana Ketua Pengarahnya ketika itu. Kenapa ketua pengarah tak tahu menahu akan hal sedemikian. Ini bukan kes kecil atau kes terpencil. Mustahil kalau ketuanya tak tahu. atau ketuanya buat-buat tak tahu atau sebaliknya. hanya Allah je yang tahu. Tapi pada rakyat Malaysia yang inginkan rasuah dibentersa, maka dicadangkan seluruh anggota Kastam tak kira la dia pangkat Ketua Pengarah yang bergelar dato' seri pun perlu diheret dan disoal siasat. kenapa beliau sebagai Ketua Pengarah tak tahu akan hal ini, dan bagaimana beliau terlepas pandang. Ini menunjukan beliau tak buat kerja langsung, dan anak buah je yang buat keje hinggakan anak buahnya buat keje sungguh-sungguh hingga kaya raya.

Maaf cakap la disini , apa yang terjadi keatas Kastam ini perlu diambil iktibar untuk agensi lain dan diharapkan agar pihak SPRM jangan hanya melihat akan agensi kastam sahaja. Sila lah ke agensi lain yang tugasnya boleh dilihat mudah untuk penyelewengan atau rasuah. Pada pihak kastam maka satu penghinaan untuk agensi kamu dan memalukan rakyat Malaysia. Kamulah petualang negara yang membuatkan kerugian besar atas negara sedang negara dilanda krisis ekonomi dan sedang rakyat Malaysia yang lain keletihan dengan isu ekonomi, kamu kastam duduk senang lenang menghancurkan negara. Malu entah dimana letaknya, tapi buat warga Kastam maka semaklah diri anda adakah anda memberi makan kepada anak-anak anda wang haram dan anda dan keluarga anda tak akan selamat dunia dan akhirat. Ini sumpah rakyat Malaysia untuk sesiapa yang makan rasuah ....Amin ya Rab...

No comments:

Post a Comment