Friday, April 29, 2011

Diambang kehancuran PKR....


Parti Keadilan Rakyat yang satu ketika dulu ditubuhkan atas dasar memperjuangkan keadilan untuk rakyat. Tertubuhnya parti ini atas desakan Anwar sendiri yang ketika itu didalam penjara. Ramai rakan taulan Anwar menasihatkan beliau agar tidak perlu menubuhkan parti ini, namun beliau tetap berkeras untuk menubuhkannya juga.

Kini PKR sudah hampir 12 tahun bertapak dibumi Malaysia. Parti yang ditubuhkan ini ada tersiratnya dan tersuratnya juga. PKR yang dulu benar-benar memperjuangkan keadilan rakyat namun kini dilihat hanya memperjuangkan keluarga Anwar dan servaival politiknya. Kurang jelas atas perinsip asal ditubuhkan PKR namun kini ahlinya hanya tertumpu kepada yang taksub dan yang cintakan perjuangan songsang Anwar.

Pernahkah ahli-ahli PKR sekarang tanya akan dasar perjuangan PKR? Pernahkah ahli-ahli PKR tahu yang PKR itu pendokong Islam Libral? Dan pernahkah ahli-ahli PKR yang beragama Islam itu tahu apa yang tersirat disebalik aktivis yang berada dalam PKR? Persoalan ini harus diselidik oleh ahli-ahli PKR sendiri, sejauhmana perjuangan PKR sekarang ini. Adakah ianya masih ditahap penubuhannya atau sekarang dengan nafas baru bercampur sosialis.

Satu demi satu ahlinya mula melompat keluar atau terus tidak aktif dalam arena bersama PKR. Kenapa ini berlaku? Parti yang ingin memperjuangkan hak dan keadilan rakyat namun kenapa ada dikalangan ahlinya sendiri mula tidak percaya sesama sendiri dan juga perjuangan mereka. PKR kini adalah parti yang punya masalah dalaman yang ketara, namun, perkara ini kurang didedahkan oleh pihak media. Sama juga dengan PAS dan DAP, masing-masing panas didalam namun mereka cuba menampakkan kesejukan sesama mereka. Mereka cuba mengalihkan arah pepecahan dan masalah dalaman itu kepada parti lain.

Dalam PKR amat ketara lagi kemelut perpecahannya. Lihat sahaja dengan kemelut AMK yang kuat didesak untuk melepaskan jawatanya dan kini beliau kuat berkerja untuk menunjukkan kepada Anwar bahawa beliau boleh menjadi harapannya. Kemelut Zaid Ibrahim yang sanggup keluar PKR dan terpaksa menubuhkan parti baru. Kemelut bekas-bekas ABIM yang dulunya mendapat tempat utama dalam PKR dan kini dibuang seperti sampah. Tetapi Anwar mula sedar akan peripentingnya kawan-kawan lama dalam ABIM untuk membantu beliau dalam PKR. Anwar akan gunakan semula kawan-kawanya ini untuk menarik kemabali sokongan rakyat terhadap beliau.

Kemelut anak beranak juga tak kurang hebatnya dalam PKR. Ini kerana segala urusan PKR akan melibatkan seluruh keluarga Anwar, keluarga Wan Azizah, keluarga Azmin dan juga orang dikelilingnya. Inilah yang dikatakan PKR adalah parti anak beranak. Kemelut aktivis dan desakkan mereka terhadap Anwar juga memeningkan kepala beliau. Dari Latifah Koya kepada si pencacai lawyernya juga membuatkan Anwar tak sedap duduk dengan desakkan dan kehendak mereka.

Kemelut kaum juga tak kurang hebatnya, antara kaum India dan Cina dalam PKR dan juga yang terkini PKR apabila melibatkan diri di Sarawak maka Kaum di Sarawak tidak terkecuali. Apa saja kemelut perkauman ini adalah atas dasar desakan untuk hak kaum masing-masing dan inilah yang menjadikan PKR semakin meruncing. Satu lagi kemelut yang tidak dilupakan adalah golongan Islam Libral. Ini diketuai oleh Khalid Jaafar dan YB Amir Sari (Gombak), IKD sebagai pentas mereka dan ditaja pula oleh Konrad Adenauer Foundation (Sila rujuk siapa disebalik NGO's ini). Golongan yang rata-rata bertapak di Bangsar dan mencari pengaruh dibelakang Nurul Izzah.


Segala macam kemelut yang ada dalam PKR hanya menanti belah untuk pecah dan kiranya ia meletus maka PKR boleh dilihat diambang kehancuran. Perlu diingat, rata-rata ahli PKR atau orang yang mendokong PKR merasakan diri mereka itu sebagai golongan yang celik isu kononnya atau golongan atasan yang tidak boleh dikotak katikkan, kononnya. Mereka sekarang ini merasakan diri mereka itu adalah golongan perjuang,kononnya, namun hakikatnya mereka ini hanya cuba menampakkan diri itu intelek tetapi kebebalan mereka itu terserlah bila tidak tahu membezakan yang mana baik untuk rakyat dan yang mana buruk untuk rakyat. Mereka hanya nampak didepan mereka hanya Anwar sahaja yang dapat menjadi Perdana Menteri Malaysia sekarang ini.

Kehancuran PKR mula nampak dengan sekarang ini sumber kewangan parti mula merosot. Parti yang perlukan kewangan untuk mengurus segala urusan admin namun kewangan makin menyusut. Anwar hanya memikirkan bagimana untuk mencari sumber kewangan untuk kelurganya, untuk membayar pengurusan admin dirumahnya dan juga untuk pembayaran lawyernya . Hahaha bukan free lawyernya itu , walaupun kawan dalam pakatan rakyat tapi bayaran tetap dikenakan untuk khidmat guamannya. Mana nak dicari sumber kewangan apabila satu demi satu kawan-kawanya sudah menghilangkan diri. Dulu dia berani berjanji jika dia boleh menawan Putrajaya maka beliau akan menjadi PM. Sekarang ini ramai kawan-kawanya sudah tahu bahawa Anwar ini raja retorik. Segala janji semuanya retorik dan sekarang ini temelang itu belum pecah di Sarawak , maka rakyat Sarawak dijanjikan dengan retorik demi retorik Anuar ini.(Kalau anda pernah hadir dalam ceramah Anwar di Sarawak, maka boleh dilihat masyarakat Sarawak terlopong bila mendengar ceramahnya).

Sumber kewangan mula menjadi buah mulut dalam PKR dan ini mula merunsingkan Anwar sendiri. Beliau yang mengharapkan kepada YB-YB PKR untuk menyumbangkan beberapa peratus dari sumber dana mereka untuk dimasukkan dalam tabung PKR bagi menghadapi PRU 13 ini pun, masih lagi sayup-sayup. Anwar mengharpkan kepada Chua Ju Meng untuk membantu beliau dari sudut kewangan namun, apa jawatan yang telah diberikan untuk Chua. Hanya janji-janji manis untuk beliau sahaja.Kesian Chua ditipu bulat-bulat oleh Anwar.


Hari ini bila dilihat dengan kemelut yang melanda Anwar, maka rakyat mula sedikit demi sedikit momentum kepercayaan terhadap beliau meluntur. Rimas dengan segala isu yang melanda beliau dan juga beliau sendiri menjadikan tanda tanya dikalangan rakyat. Kenapa payah sangat untuk beliau bersumpah jika beliau dipihak yang benar? Ke mana perginya jam Omega yang dikatakan ada dalam simpanan Azizah? kenapa tidak ditunjukkan kepada masyarakat jam tersebut kalau benar ianya ada dalam simpanan? Kenapa beliau takut untuk memberikan DNA beliau dan kenapa pula diterbalikkan isu itu kepada YAB PM atas isu Antantuya. Sedangkan, kes di mahkamah adalah kes beliau, bukan kes sebut Antantuya, kes sebut adalah kes liwat beliau dengan Saiful. Banyak persoalan yang membuatkan rakyat mula keliru dengan sikap Anwar ini. Pada rakyat yang boleh berfikir dan boleh bersikap resional maka isu Anwar ini dianggap sebagai isu peribadi yang cuba dikaitakan dengan simpati masyarakat. Ini kerana, boleh dilihat Anwar cukup takut jika kehilangan kepercayaan rakyat terhadap beliau. Lebih-lebih lagi dengan rakan kongsi beliau DAP dan PAS. PAS yang dikudakan oleh Anwar masih bersikap diam diri dan hanya tahu mengerjakan solat hajat tanpa ada usaha untuk mencari kebenaran. Inilah sikap orang pemalas yang bercita-cita nak tubuhkan negara Islam, perlaksanaan, dengan hanya bersolat hajat tanpa ada usaha yang gigih.

Maka balik kepada asal cerita tentang kehancuran PKR ini, boleh diulas dari penubuhan asalnya oleh Anwar sendiri dan kehancurannya juga akan datang dari Anwar sendiri. Tidak hairan jika dilihat Anwar hanya menggunakan PKR itu untuk kepentingan peribadi beliau. Asal penubuhan parti untuk berjuang bagi keadilan rakayt sudah hilang dan sekarang ini PKR hanya untuk perjuangan kepentingan peribadi dan keluarga beliau. Azmin Ali (cukup licik) dalam hal ini, hanya boleh bertepuk tangan, kerana cita-cita beliau untuk menakluk PKR sudah hampir tercapai jika Anwar disabitkan kesalahan dan akan dipenjarakan. Nah, siapa yang untung dalam pencaturan ini, sudah tentu Azmin dan kuncu-kuncunya. Lihat sahaja dalam senarai MT PKR , sudah tersusun kem orang-orang Azmin menantikan gerak kerja setarusnya (Azmin boleh dibawa berunding)... Diambang kehancuran PKR ini, ada pihak yang untung dan ada pihak yang rugi dan tak ketinggalan juga pihak yang mula melompat dan melangkah pergi.....

No comments:

Post a Comment