Sunday, May 22, 2011

Khas untuk Bloger...Harus diingat...

Sunday, May 22, 2011
Pejuang mesti ikhlas, Bukan kerbau cucuk hidung

Senang cakap, hanya segelintir saja boss dalam UMNO yang mahu mereka yang lebih cerdik, lebih banyak ide, lebih cekap dari mereka dan berani bercakap kebenaran serta berani lawan cakap (atau berbeza pandangan) dengan mereka.

Selalunya boss begini akan ambil mereka yang setia membabi buta kepada mereka, menyatakan sesuatu yang mereka suka dengar dan bermati-matian mempertahankan mereka. Malahan sudah ada ura-ura ada pihak lebih sibuk untuk bersedia untuk pemilihan UMNO dari menyediakan parti untuk hadapai pilihanraya umum.

Usaha yang dilakukan adalah alah kadar, janji ada. Jangan tak ada. Samada apa yang dilakukan efektif, ada impak atau boleh diperbaiki lagi, seolah-olah tidak langsung dipedulikan sangat.

Ianya seolah-olah ide, perancangan, dan implementasi mereka sudah "perfect", "zero defect" dan jangan dipersoalkan. Menegur dan beri feedback pun tak boleh.

Nak jumpa boss untuk beritahu memang susah kerana ada banyak sekatan dan halangan yang diatur supaya boss tidak berhadapan dengan realiti. Takut dia masuk IJN ... gaji bulan depan tak dapat.

Maka sebagai blogger yang sebenarnya, tidak boleh bersikap "defensive" atau membalun kawan sendiri yang memberi teguran.

Mereka perlu faham bahawa jika mereka tak ada telor nak tegur boss kerana mereka jenis pengecut, flip flop pendirian dan nak jaga sangat periok nasi, biarlah peranan dimainkan orang lain. Patutnya dalam diam-diam bocorkan maklumat supaya boleh perbaiki keadaan dan mudahkan mereka juga buat kerja.

Sepatutnya mereka bersikap positif apabila ada sokongan seperti ini dan sokongan lain nak datang membantu supaya usaha yang mereka lakukan selama ini lebih berkesan. Akhirnya mereka juga yang boleh mengaku ini itu usaha mereka. Sekarang pun dah ngaku.

Tak kira ada boss atau tidak, blogger perlu ikhlas dalam perjuangan mereka. Mereka perlu ada prinsip dan tahu dimana keutamaan.

Mereka perlu bebas dari erti kata sebenar. Mereka perlu bijak dan cerdik dalam memainkan peranan untuk meredah atau mengetepikan kekangan.

Kalau blogger pun dah ikut perangai sibijik macam sesetangah ahli dan pemimpin UMNO, hancurlah. Siapa pula nak beri check and balance dalam UMNO?

Bagi blogger yang kononnya player dan ada pengaruh, sepatutnya tidak patut diarah dan diatur oleh budak-budak hingus baru belajar psywar. Tidak patut mereka takut bersemuka untuk mengetahui yang sebenar. Tidak patut mereka tidak sampaikan sebenar kepada boss mereka.

Nah ... sekarang kasi tahu boss kamu isu-isu marginal seats, pemikiran lama berkempen, ketamakan, tak jaga kawasan oleh yb dan penyelenggara, pemimpin penting diri sendiri lebih dari parti, trojan horse, dan masaalah strategi dan taktik dah tepu dan isu Anwar dah basi.

Senang aje nak tunjuk sesapa yang buat pe'el, lapor pada boss besar. Mahu ada ramai ternganga nanti ... pakkal masih ingatkan anak-anak mereka di rumah.
Posted by The Unspinners at 8:25 PM

4 comments:

  1. Gua tak ada Bos bro.. Gua cuma blogger marhaen yang cari makan dengan kudrat kurniaan Allah Taala.. Sebab tu lah sampai sekarang gua hanya mampu naik kereta binatang yang kononnya cerdik tu.. Hahahahaha..

    ReplyDelete
  2. Bro MPP: bukan ke boss lu APCO seperti yang didakwa oleh Nik Ajis wakakaka...

    ReplyDelete
  3. APCO tu bayar blogger elit je bro.. gua tak masuk group elit sebab gua tak macho.. Hahahahaha...

    ReplyDelete
  4. nurul mahmodradhiJune 1, 2011 at 1:29 PM

    siapa macho dan siapa hancoss?hihihi

    ReplyDelete