Thursday, May 19, 2011

Mat Sabu tong kosong atau badut PAS..


Hari ini Abg Mat nak cerita sikit , Abg Mat dulu pernah berkawan dengan Anwar dan Abg Mat tahu ceritanya...begitulah jalan cerita yang sering didengar dalam ceramah-ceramah Abg Mat Sabu. Segala cerita sensasi dan cerita-cerita panas dalam politik sehinggakan cerita artis pun Abg Mat boleh kupas dan sampaikan. Maka para hadirin pun mula terlopong dan gelak ketawa. Inilah tong kosong dan badut utama PAS dalam apa jua siri ceramah dan kempen PAS.

Abg Mat Sabu ini dianggap sebagai tukang karut dalam PAS dan dihantar dan ditugaskan untuk membawa cerita-cerita hangat oleh PAS. Beliau dengan mulut besarnya langsung tak diiktiraf sebenarnya dalam PAS, baik Ulamak mahupun para pendokong Erdogan. Namun, Abg Mat Sabu hanya layak dikudakan dan menjadi bahan siar raya je untuk PAS. Abg Mat Sabu juga pernah ditugaskan untuk memburuk burukkan Anwar satu ketika dulu (ayat yang paling sedap dari mulut Abg Mat masa tu kutuk Anwar ialah masuk tong taik keluar tong taik). Lantas bilaman Anwar menjadi ketua Pembangkang, Abg Mat mula panas punggung, dan Abg Mat mula mengambil langkah untuk berbaik semula dengan Anwar Al Juburi yang pernah Abg Mat gelar satu tika dulu.


Namun, dalam politik Abg Mat ni mana ada malu dan rasa beralah. Muka tebalnya diteruskan untuk dia bertanding sekali lagi dalam jawatan tertinggi PAS. Setelah tercalon sebagai Timbalan Presiden, maka Abg Mat terus menjalankkan tugas berkempen, dari nun selatan Johor hinggalah ke utara , abg mat jumpa semua perwakilan. Biasala nak tarik undi... Tapi gagal dan sedih dihati Abg Mat, pada saat akhir ada pula nama yang diiktiraf oleh Tok Guru sendiri iaitu Tuan Ibrahim Tuan Man untuk lawan Abg Mat selain 4 nama lain.




Abg Mat memang tak gusar nama lain cuma bila nama Tuan Ibrahim telah dicadang sendiri dan diberi tanda isyarat oleh Tok Guru Nik Aziz maka Abg Mat mula panas punggung. Mana tak nya, di setiap akar umbi mula menyatakan dari ambil orang yang suka terpekik terlolong macam tong kosong, lebih baik ambil Ulamak yang boleh memimpin kita. Takkan nak ambil orang yang tak de langsung asas agama dan berkawan baik dengan Anwar Al Juburi.

Maka disini, dalam suasana bergini, Husam Musa mula resah kerana beliau sendiri dalam pencaturannya ingin melihat Abg Mat duduk di kerusi timbalan tersebut. Bukan apa, bila Abg mat disitu, maka senang la si Husam ni buat kerja dan atur segala perjalanan PAS sebagaimana beliau mengatur perjalanan negeri Kelantan. Husam sudah dikenali memang pakar dalam hal mengatur ini, namun, Tok Guru lebih arif dalam pencaturan ini, dan meletakkan Tuan Ibrahim disana bagi mengimbangi golongan pro Anwar denagn golongan pro Ulamak.

Bukan setakat Tuan Ibrahim dihantar oleh Tok Guru untuk mewakilinya dipusat nanti, anaknya juga Nik Abduh dihantar untuk duduk di kerusi MT bagi menjadi mata dan telinga beliau. Abg Mat, sekarang ini mula mencatur untuk berkompromi, tapi atas sikap egonya, Abg Mat bukanla jenis begitu, dan beliau ini akan lawan dan terus lawan walaupun beliau kalah namun dalam politik Abg Mat tidak ada kamus malu dan kalah.


Tong kosong dan badut, apa pun terjadi Abg Mat masih di perlukan oleh PAS kerana kelantanganya. Beliau mungkin tak tahu lagi kedudukannya dalam PAS sebagai tak lebih pemain simpanan. Abg Mat boleh nilai kali ini jika Abg mat terus kalah dalam pimpinan kali ini maka dicadangkan Abg Mat membuat koreksi diri dan juga jangan lupa ya Abg Mat , minta la apa-apa jawatan yang boleh melihatkan kepentingan Abg Mat dalam PAS. Kalau tidak, maka Abg Mat terus kekal sebagai tong kosong atau badut, atau libih hina dari itu.

Maka para perwakilan sudah mula boleh membaca dari isyarat yang diberikan oleh Tok Guru sendiri. Walaupun hari ini Berita Harian telah menyiarkan bahawa peratusan menurun atas sokongan rakyat terhadap Tok Guru. Itu kajian yang dibuat oleh pihak swasta selama 3 hari sahaja. Namun, hakikatnya peranan Tok Guru amat besar dalam membawa arus PAS dan perjuangan mereka. Abg Mat tersilap langkah dengan tidak mendapat restu, dan terlalu gopoh untuk terus duduk di kerusi no2 dalam PAS.


Gopoh dek kerana ada dibelakang Abg Mat penasihat yang tak diiktiraf dan mencanang bahawa Abg Mat adalah pemimpin masa depan. Tapi jika Abg Mat menang kali ini, maka PAS akan lebih mudah dikuasai oleh UMNO. PAS akan lemah dan inilah yang ditunggu-tunggu oleh semua pihak. Ini termasuk kawan-kawan PAS iaitu PKR dan DAP. Mereka ini melihatkan PAS susah untuk dikuasai dek kerana para Ulamaknya. Mereka juga mahu memadamkan Ulamak PAS dan menggantikan kumpulan penyokong tegar Anwar Aljuburi. Maka jalan yang paling baik ialah menyatakan bahawa ini adalah mainan UMNO untuk melemahkan PAS. Ahli PAS perlu sedar, apa untungnya UMNO dalam hal ini. Tapi perlu diingat, PKR dan DAP adalah kumpulan yang paling untung jika peranan ulamak ini dihapuskan.


Ulamak adalah penghalang utama , dan mereka akan terus menegakkan Islam. Ini tidak disenangi oleh PKR dan DAP. Bukan Abg Mat seorang sahaja menjadi kuda cita-cita PKR dan Dap, tapi segelintir MT PAS sendiri sudah mula mengatur gerakkerja. Buku 'Menuju PAS Baru' boleh dijadikan sandaran untuk PAS terus dilibrelkan oleh pendesak-pendesak menghapuskan peranan ulamak. Peranan yang besar dalam menyumbangkan pembangunan Islam dilihat oleh kumpulan ini sebagai penghalang dari pembangunan kemajuan ekonomi dan kantong perut sendiri.



Abg Mat Sabu dan rakan-rakan mula pening kepala sekarang ini. Segala pencaturan dapat dihidu dari awal lagi oleh golongan ulamak. Berkat doa dan solat hajat segala agenda untuk menghapuskan perjuangan negara Islam akhirnya terbongkar. Sekarang hanya ditangan ahli PAS sahaja untuk terus memperjuangkan Islam atau untuk duduk dibawah pemimpin librel. Tanggal 3-5 Jun ini adalah penentu untuk Abg Mat Sabu, adakah beliau akan terus menjadi tong kosong dan badut PAS, atau PAS akan berjaya diperintah oleh kumpulan penyokong setia Anwar Al juburi. Maka tika itu, bolehlah ahli PAS kuburkan niat untuk membina negara Islam atau Hudud yang pernah menjadi perjuangan utama mereka.

Nasihat untuk Abg Mat tong kosong dan badut PAS agar sedar diri itu yang beliau itu dikudakan oleh Anwar Aljuburi untuk menghapuskan perjuangan Islam PAS dan ditawarkan jawatan no 2 dalam PAS. Maka sayangilah PAS dan tariklah diri anda dari bertanding dan memberi sokongan kepada Tuan Ibrahim Tuan Man dan juga calon yang ditunjuk oleh Ulamak muktabar PAS. Ahli PAS, bersatulah demi menjaga kepimpinan Ulamak dan halanglah musuh dalam selimut atau duri dalam daging kali ini yang menjadi penghalang niat murni akar umbi melihat sebuah negara Islam muncul di bumi ini....

4 comments:

  1. Bro, bagi gua Mat Sabu ni bukan setakat tong kosong.., dia dah layak dicop sebagai tong taik..

    Dulu bukan main dia beria-ia kata Anwar memang kaki bontot, sekarang ni dia bertukar jadi penyokong kuat Anwar dn DAP.

    Memang Tong Taik betullah dia tu... Hahahaha

    ReplyDelete
  2. Bro MPP: heheh kalau lu kata tong taik memang betul la tu, cuma wa saja bagi bola lambung nak tau tong jenis apa yang layak untuk mat sabu ni wakakaka kesian la Abg mat ni...Tong Taik juga la yang layak utk mu...

    ReplyDelete
  3. mat sabu hibrid dap

    selalu sangat dilihat makan makan dengan lim guan eng,tak terkejut sangat kebelakangan ni dia banyak angkat DAP dalam ceramah dia

    ReplyDelete
  4. Bro Pisau: Patut le bila teman jumpa dia baru-baru ni perut dia makin buncit...Makan Babi banyak sgt gamaknya hahahaha

    ReplyDelete