Monday, July 9, 2012

Mempersoalkan kaum Cina di Malaysia....


Ada beberapa persoalan yang bermain dibenak sejak kebelakangan ini. Apa yang aku fikirkan adalah satu bangsa pendesak di Malaysia ini. Kaum Cina yang tidak sudah-sudah mendesak itu dan ini kepada pihak kerajaan. Berbagai permintaan yang di minta terhadap kerajaan demi menjaga kaum mereka. Tak henti-henti mempersoalkan kepentingan mereka dan kaum mereka.Kalau aku katakan yang aku ni perkauman nanti kaum Cina mula marah, namun hakikatnya mereka ini mendesak kerajaan seolah-olah mereka sahaja yang duduk atau mendiami bumi Malaysia ini.

Makin lantang mereka bersuara dan mendesak, mempersoalkan itu dan ini, tapi yang peliknya, setiap kali desakan mereka diutarakan maka kerajaan mula mengelupur cari jalan penyelesaian. Mereka minta itu dan ini, mereka mahukan segalanya dan yang paling ketara mereka mahukan kerajaan supaya tunduk atas pemintaan mereka. Adakah ini bermakana bahawa mereka ini sudah angkuh dan percaya bahawa jika segala pemintaan mereka tak dituruti maka kerajaan BN akan hilang undi dari mereka.


Namun, yang jelas, bilamana pilihanraya negeri Sarawak, segala permintaan mereka ditunaikan, tetapi mereka balas dengan tuba. Apakah kerajaan masih tidak melihat mainan mereka ini. Atau kerajaan masih yakin dengan pengaruh dan kesan pengundi cina dan tahap sokongan mereka. apakah relevennya kaum ini? Adakah dek kerana ekonomi dimonopoli oleh mereka maka kerajaan terpaksa tunduk? Adakah dek kerana dasar kerajaan yang menjaga hak sama rata bagi setiap kaum maka mereka ini hasratnya perlu ditunaikan? Persoalannya kenapa hanya kaum Cina dan tidak kaum lain?

Yang jelas hari ini, kaum Cina sudah tidak mengindahkan lagi segala perlembagaan dan undang-undang negara demi memenuhi hak dan kepentingan mereka. Apa sahaja diminta, digunakan dengan cara mendesak seperti demo dan sebagainya.

Tanpa ada rasa malu pada kaum lain atau kaum asal di bumi ini, mereka tidak pernah tanya apakah sumbangan mereka pada negara? Kalau setakat main badminton dan setakat menjana ekonomi negara, apalah sangat jika dibandingkan dengan pemintaan mereka yang dibalas dengan tuba.


Perlu ada kesedaran untuk kaum ini dan rasa malu pada kaumnya kerana sekarang ini dilihat kaum Cina lebih kepada kaum pendesak yang dilihat memperjuangkan hak mereka tanpa memikirkan hak orang lain. Boleh meminta itu dan ini tapi biarlah berpada. Dan apabila dilaksanakan segala hajat mereka maka mereka belajarlah bersukur dan kenanglah jasa sedikit. Jangan terlalu ikutkan penasihat diseberang tambak tu, mereka disana hanya suka bertepuk tangan untuk menantikan perpecahan kaum di Malaysia ini.

Jadi yang jelas , kaum Cina ni perlu disekolahkan semula dan jangan ingat kami kaum lain atau lebih khusus aku kaum Melayu hanya berdiam diri sahaja tanpa ada rasa irihati atau dendam. Maka, pihak kerajaan pun kena lah bertindak sedikit atau membuat anjakan dan jangan menari dengan tarian yang sama.Mungkin bila dah lama sangat berdendam maka, akan hilang juga sokongan undi dari kaum lain untuk kerajaan. Jangan ingat hanya menjaga satu kaum sahaja kerajaan boleh duduk selesa. Fikir-fikirkan lah juga anak bangsa sendiri dan bagimana untuk memberikan yang terbaik untuk semua. Hanya untuk kali ini aku nak mempersoalkan kaum Cina dan aku nak mempersoalkan hak aku sebagai rakyat Malaysia dan orang Melayu ....

P/S antara buku kaum pendesak, ditaja dan dikeluarkan di Singapura dan dirasmikan oleh



No comments:

Post a Comment