Monday, November 15, 2010

Teman Hidup...

Hari ni terus mendung di Kota Bharu, seperti di UK mendungnya, bukan winter namun musim tengkujuh sudah bermula. Adakalanya aku perlu melapangkan otak buat sementara dari gores-gores politik dan isu-isu yang melanda negara. Perlu dicairkan atau merehatkan diri buat seketika waktu. Namun, kekadang masa terus mencemburui ada saja yang disibukkan saban hari, hinggakan tak sempat mengurus diri, blog juga terus menyepi....Coretan ini hanya menemankan secawan kopi dipetang hari yang terus mendung bersama angin mimpi....

Tajuk yang aku rasa pelik untuk dibincangkan, sedang aku bertemankan hidup yang penuh ranjau berduri adakalanya. kekadang penuh otak ini nak menjana segala penulisan yang berat-berat, tapi bila difikirkan perlu adanya sulaman perasaan diri , perasaan hati dan sebaginaya. Bila sebut pasal hati, memang susah nak menjaga hati, ada yang keras hati, ada yang kecik hati, ada yang hati batu, dan ada pula yang hatinya tak boleh memahami hati orang lain, bak kata perpatah buta hati pun ada. Tapi yang paling menarik kalau kita jatuh hati...Adakalanya pahit kesudahannya dan adakalanya manis penghujungnya. Tak perlu berbohong dengan hati, kala tingkahlaku terus menjadi tanda akan dalamnya rasa hati.

Teman hidup adakalanya seorang, adakalnya dua orang, adakalanya tiga orang dan ianya tak lebih dari empat orang, itu yang termaktub dalam agama dan ada dalilnya dalam Al Quran. Namun, ianya selalu menjadi satu jika diri ini takut akan ketidakadilan dan saksama. Masyarakat mula melihat perkara teman hidup ini bila mana si teruna sudah cukup umur dan si dara mula resah dan gundah. Mula mencari teman hidup atau sekarang ini tak kira yang mencari itu si dara atau si teruna. Zaman mula berubah, adat ada diturut dan ada yang di lupakan. Si dara tak gelisah seperti dulu, si teruna mula buat tak tentu dek kerana tak rasa nak beteman hidup. Ada alasan moden , sibuk dan sebagainya, namun teman hidup sebagai mainan sahaja. tidak dianggap sebagai satu kewajipan malah ada yang menyatakan ianya beban hidup.

Kekadang, teman hidup ni perlu memahami hati dan perasaan sesama sendiri, kalau asik nak jaga hati dan perasaan pun susah jugak, tapi tu masa bercinta, kalau dah kawin atau dah sah jadi teman hidup, segalanya berubah, yang dulu manis dah jadi pahit, yang dulu wangi dah jadi busuk, yang penting bila ada masa maka luangkanlah masa itu untuk teman hidup mu. memang kekadang sibuk memanjang, teman hidup juga sibuk dengan tugasan harian, tapi sesekali adakanlah masa untuk bersama atau bergurau senda, nah boleh hilanglah segala stress dan kekejagan minda.

Entah apa-apa la yang dicoret untuk kali ini, namun yang penting sebagai moral dalam berteman hidup ini perlu ada kesabaran, baik satu, baik dua atau lebih teman hidup itu maka kuncinya kesabaran...yang tak sabar boleh belah, yang lupa akan kesabaran juga boleh belah, yang buat-buat lupa akan kesabaran juga boleh belah...belah belah belah....Tiada yang lebih indah dalam berteman hidup ini selain dari nikmat kesabaran...Ok kalau dibaca terus coretan ini maka , ianya perlu ada kesabaran, hehehehe maka tak perlu diperpanjangkan lagi coretan teman hidup selain anda bawak bawak la banyak besabar .............

1 comment:

  1. Sabar Tuan....sesekali bawak2 berehat di Pekan Rantau Panjang... hehehe

    ReplyDelete