Sunday, November 21, 2010

Cakap cakap provokasi

Angin bertiup kencang, hujan tak reda-reda di Kelantan. Musim tengkujuh melanda dan terus melanda dibumi Cik Siti Wan Kembang ini. Nah namun begitu masih terus berbisik dikalangan rakyat yang menyatakan kemenagan UMNO BN di Galas adalah dek kerana sogokkan dan juga ugutan. Cerita-cerita rekaan dan dongeng seperti wayang kulit Tok Dalang terus menyampaikan pembohongan tanpa segan silu. Yang membawa cerita bukan orang biasa , yang membawa cerita juga bukan orang yang berada di Galas tika PRK berlangsung, yang membawa cerita juga bukan saja dikedai kopi namun juga diceramah-ceramah agama. Cerita dongeng yang hanya tidak dapat menerima hakikat kemenagan UMNO BN di Galas.

Habuan dan sogokan UMNO BN di Galas menjadi buah mulut di Kota Bharu dan juga seluruh pelosok Kelantan. Kenapa ini perlu diwar-warkan oleh pihak PAS yang kalah besar dengan mejoriti 1190. Kenapa PAS masih lagi tidak boleh menerima hakikat yang mereka telah kalah dan rakyat di Galas mahukan perubahan. Perubahan yang menjadi dasar kehidupan manusia didunia ini. Kehidupan yang selesa untuk terus beribadat kepada Allah SWT. Takkan masih mahu tinggal dirumah-rumah setinggan atau hanya menyewa rumah hingga ke tua. Rakyat Galas mahukan anjakan kehidupan yang lebih sempurna. Namun, kalau di Kota Bharu juga masih ditakuk lama , tidak di Galas. rakyat Galas masih boleh berfikir dengan matang.

Aku terbaca dalam 'teranung kite' artikal yang cukup bermakan buat PAS dalam mentelaah dan mencari punca dan sebab kekalahan mereka. Buat la post mortem, ini tidak, asik dengan asakan kepercayaan yang jumud tanpa membuka otak untuk berfikir. Aku rasa sudah masanya orang-orang PAS berfikir atau mereka kenalah membuka minda mereka dengan hati yang lapang sebagai umat Muhammad SAW. Bukan hanya menuduh dan terus menuduh UMNO BN tanpa segan silu, yang menuduh juga tidak ada di Galas tika dan saat itu. Yang mendengar terus mengiakan sahaja.

Sudah menjadi adat rakyat kelantan ini suka mendengar dikir, tukang karut dan juga wayang kulit. Namun jika adat inilah yang dipegang oleh mereka maka PAS sendiri tidak berjaya mengislamkan rakyat Kelantan dan PAS sendiri mengamalkan cara berfikir yang sama didalam mentarbiah pengikut-pengikutnya. Kan mereka pihak PAS ada kem tarbiah , ada usrah dan sebaginya, tapi yang jelas cara berfikir dijumudkan oleh Islam yang mereka pegang. Islam sendiri tak megajar cara berfikir sedemikian rupa. Islam tidak juga megajar mereka terus menabur fitnah. Jika mereka terus menyatakan kemenagan UMNO BN di Galas atas dasar sogokan dan ugutan, apa dalil yang dibawa. Apa dasar tuduhan yang dibawa oleh pihak PAS , kenapa tidak dibawa ke pihak yang berwajib, kenapa perlu hanya diwar-warkan dalam ceramah dan usrah-usrah sahaja.

Sudah seminggu dan sehingga pagi tadi , aku terus mendengar buah fitnah PAS dikalangan rakyat Kelantan. Cerita fitnah ini terus disebarkan seperti psywar PAS terhadap UMNO BN di Kelantan. Rakyat Kelantan khususnya yang menyokong PAS akan berkata, " UMNO BN menang di Galas disebabkan sogokkan - 1. Basikal diberikan kepada rakyat Galas, 2. Penapis Air yang berharga mahal diberikan kepada setiap rumah Orang Asli (sedangkan Orang Asli rumahnya tidak mempunyai paip air) 3. Sogokan minuman keras dan pesta minuman keras kepada Orang Asli, 4. Dapur gas serta tong gas untuk setiap rumah Orang Asli, 5 Wang juga tidak lupa diberikan ke setiap pengundi di Galas. Inilah fitnah yang bertiup kencang di Kelantan setelah kekalahan PAS di Galas.

Mungkin cara ini sahajalah yang dapat digunakan oleh pihak PAS bagi terus meyakinkan rakyat kelantan dan penyokong PAS untuk terus masuk surga. Walau keyakinan sudah mula pudar dikalangan rakyat Kelantan namun PAS terus berusaha untuk memenangi hati rakyat Kelantan untuk terus bersama membangunkan Kelantan bersama Islam. Kalau di lihat 20 tahun PAS memerintah Kelantan, dan pembangunan bersama Islam yang diwar-warkan hanya boleh dilihat memalukan Islam. Kelantan tak la semaju Mekah yang punya jam terbesar didunia, Kelantan tak punya apa yang dipanggil pembangunan. Bagimana Islam membangun di kelantan, sedangkan di kelantan maksiat terus melanda. Mahkamah Syariah di kelantanterus dihujani dengan kes-kes maksiat. Nah apa yang boleh PAS banggakan. Tepu dan dunggu otak rakyat Kelantan yang terus ditipu. Yang peliknya rakyat Kelantan yang punya PHD pun terus dunggu dan tepu otaknya, kemana pemikiran kritikal mereka ini.

Di kelantan, siapa yang cerdik akan terus menguasai segalanya, kekayaan, perniagaan dan sebagainya. Mereka ini lah yang menjana ekonomi rakyat negeri Kelantan. begitu juga dalam PAS di Kelantan, yang cerdik ekonomi, yang cerdik berniaga, akan terus menguasai PAS dan akan terus mengisi poket mereka yang kosong. Yang hanya tahu agama dalam PAS hanya digunakan sebagai benteng untuk si cerdik ini terus menipu rakyat Kelantan. Yang tahu agama ditugaskan untuk mencari fatwa menutup keaiban mereka yang cuba megaut keuntungan hasil bumi Kelantan. Persoalan yang jelas dimana YB Husam Musa pada PRK Galas yang lalu, sibuk ke negara Cina ke? atau sibuk mengira wang yang terlebih untuk diagihkan ke anak cucu nanti. Dimana juga YB Takiyuddin atau YB Zulkifle , bersama ke Cina ke, atas lawatan rasmi bertemu laksamana Cheng Ho??

Maka yang jelas, dalam kehidupan ini, bukan dikira anda itu Ulamak atau ular dalam semak, jika mahu bekata atau menuduh itu perlulah dengan bukti. Bukan hanya pandai menabur fitnah atau cakap-cakap provokasi. Allah itu maha adil dan tahu akan tingkah laku hati kecil walau ianya pahit menerima kekalahan maka terima lah dengan hati yang terbuka. Cakap-cakap provokasi kali ini mungkin memakan diri dan jika PAS terus dengan cara ini maka laknatlah orang-orang PAS yang hanya duduk dikedai kopi sambil terus menfitnah tanpa hadir di PRK Galas tempoh hari....

No comments:

Post a Comment