Sunday, November 21, 2010

PKR oh PKR

Zaid Ibrahim menjadi buah mulut untuk minggu ini dalam tindakan beliau keluar dari PKR. Ramai yang mula menyoal akan asas perjuangan beliau. Ramai juga yang mula mengsyaki yang beliau ini hanya agen UMNO untuk memecahkan PKR dan juga Pakatan Rakyat. Apa pun, tindakan Zaid dikira Hero sesetengah pihak dan pada aku Zaid hanya mencari rialiti yang beliau bukanlah ahli politik dan juga ketua yang boleh memimpin. Beliau tidak lain hanya seorang yang keliru dengan dasar perjuangannya dan juga keliru dengan identiti beliau sebagai orang Melayu. Walaupun beliau pernah menulis buku bertajuk 'Saya Pun Melayu' tidak semestinya beliau itu Melayu. Kalau hanya berbekalkan nama Melayu, ramai yang boleh menyatakan mereka juga Melayu. Tapi jika perjuangan Bangsa, Agama, dan Negara menjadi ukuran maka ramai Melayu akan tersungkur disebalik nama mereka, termasuk lah bang Zaid yang beria sangat mengaku dirinya Melayu.

Keluarnya Zaid dari PKR juga menjadi duri dalam daging untuk Pakatan Rakyat untuk terus ke Putrajaya. Mana taknya, goyah dek kerana PKR sudah mula diragui oleh rakyat jelata. Si penasihat PKR juga tidak kunjung muka dan sudah mula desas desus menyatakan bahawa Penasihat PKR boleh ditukar dari menjadi ketua pembangkang. Wah keras juga kenyataan dari mulut DAP, rakan niaga pakatan rakyat. Kalau parti sendiri mula goyah, ahli sesama sendiri mula mempertikaikan hala tuju kepimpinan dan juga parti, maka ada hak juga parti dalam pakatan rakyat untuk terus bersuara menyatakan kerisauan mereka. Kalau pakatan terus goyah bagaimana nak menghadapi PRU akan datang. Bahana Zaid Ibrahim jangan sesakali dianggap enteng oleh Anwar suami isteri dan juga anak kesayangan.

PKR belum cukup matangnya, PKR juga belum melalui zaman cah keting ahlinya. Tiada pengalaman yang boleh diberi pengajaran untuk ahli mereka menyelesaikan masaalah yang melanda. Parti yang baru setahun jagung, yang dipimpin oleh anak-anak muda kesayangan Anwar. Anak -anak muda yang inginkan nama sebagai YB, atau orang yang cerdik pandai metelaah buku-buku tebal tanpa pengalaman sepak terajang dalam politik. Ini yang Anwar sandarkan untuk masa depannya. Ini yang Pakatan Rakyat sandarkan untuk terus menakluk Putrajaya. Kalau lah rakyat Malaysia yang boleh berfikir dengan waras, adakah mereka rela untuk memberi kepercayaan kepada pakatan Rakyat untuk memerintah Malaysia. PKR dengan cara mereka , PAS dengan ulamak dan moderetnya, DAP terus membawa isu saksama diantara kaum. Pecah belah dek kerana nila setitik. Nila yang Zaid Ibrahim cuba buktikan yang beliau ini seorang perjuang keadilan rakyat.

Nak ketawa pun ada dan gelihati ini tak terkira bila reformasi jalanan yang berada dalam PKR mula menunjukkan taring mereka dengan berdemo dihadapan ibupejabat PKR. Anwar yang mula membawa budaya berdemo kali ini didemokan oleh ahlinya sendiri. Jeritan mahukan keadilan terpalit semula di muka PKR, terpalit dek kerana dalam parti yang diberi nama keadilan juga tidak adil sesama ahli. Penipuan demi jawatan dalam parti terus melanda, demi kuasa, demi wang berjuta, demi perjuangan anak beranak Anwar dan demi keadilan keluarga Anwar. Justeru, ahli keadilan mula sedar akan hal sebenar apa yang tersirat dalam perjuangan keadilan yang sebenar. Ahli keadilan mula membuka mata, mula merasakan mereka tertipu, mula merasakan tertindas, demi cita-cita Anwar hanya untuk berkuasa di bumi Malaysia ini bukan keadilan untuk rakyat jelata. Maka sedarlah mereka ini dan terus berdemo didepan bangunan PKR.

Sekarang segalanya sudah terbukti, segalanya mula terbongkar. PAS masih menutup pintu hati, untuk terus bersama Pakatan Rakyat. DAP pula sedang mencari jalan untuk berkuasa dalam Pakatan Rakyat. Cita-cita Anwar jelas, agenda Anwar mula terbongkar, kelu lidah untuk berkata benar oleh PAS dan DAP yang Pakatan Rakyat mula curiga dengan sikap dan kepimpinan Anwar. Namun mereka ini mula cuba tarik tali, cuba meredakan keadaan sendiri, cuba memujuk hati sendiri, namun hakikatnya 2 PRK sudah kecundang ditangan BN. Tidak ada kerjasama, tidak ada gerakkerja bersama, hanya yang nampak dipermukaan sahaja yang Pakatan Rakyat bergerak bersama dalam kempen, namun yang sebenarnya semua bergerak secara sendiri.

PKR oh PKR....maka perlu diingat oleh Pakatan Rakyat dan juga ahli PKR, jangan hanya nak salahkan Zaid Ibrahim dan menuduh beliau sebagai agen UMNO, tapi perlu diingat pengasas PKR dan penasihat PKR Anwar juga pernah duduk di kerusi no 2 UMNO. Bukan provokasi namun ianya hanya buah pikir untuk direnung-renungkan oleh ahli PKR yang setia membabi buta ....laungan reformasi terus dilaung hanya sebagai tin kosong...PKR oh PKR....

No comments:

Post a Comment