Monday, October 18, 2010

Budjet 2011

Mungkin budjet 2011 ni ramai yang ambil pandangan menyokong dan angguk je bila YAB PM bentang. Cam tu gak bila PM ke 5 bentang , semua angguk dan setuju. Walhal PM ke 4 kata semalam PM ke 5 incompetent....adussss bisa nya ayat tu.... pihak pembangkang mula satu persatu menyerang apabila budjet selesai dibentang. Bangunan 100 tingkat, Rm 111 juta untuk PERMATA, free duty untuk barangan kesukaan orang tertentu dan sebagainya. Semuanya dihentam oleh pihak pembangkang atau itu sudah menjadi zahir dan lumrah sebagi pembangkang, mesti ada yang tak kena. Tapi bagi aku yang boleh menilai, dan sebagai rakyat mahrien pun boleh menilai apa yang baik dan buruk untuk budjet 2011. Tak perlu aku belajar ke Oxford, atau Harvard, bagi aku budjet kali ini tak mesra langsung untuk rakyat. Celah mana yang dikatakan mendahulukan rakyat aku pun masih tak nampak. Tapi kalau setakat nak beli rumah ada diskaun, dan nak beli bag tangan tak kena tax itu bukan aku nya citarasa. Kat tv pun berita dan pemberita mula la menginterview yang dikatakan rakyat, tak tau la rakyat mana dan bodoh murakab tahap mana, semua yang diinterview merasakan gembira pada budjet kali ini. Aku ni rakyat Malaysia yang punya suara gak, tapi aku terus dan terus befikir cam ne nak sedapkan hati aku kali ini bagi bersetuju 100% budjet ini. Bukan aku nak jadi pembangkang, tapi kekadang jiwa kecil ini sering memberontak bila aku rasakan aku sebagai rakyat tak dapat apa-apa keistimewaan budjet kali ini. Bukan aku nak ongkit atau aku nak demand, tapi aku juga berhak untuk menikmati kekayaan yang ada dibumi Melayu ini.... Apa pun budjet kali ini mungkin akan tertulis lagi sejarah seperti PRU 12, 2008 yang lalu. Rakyat akan tentukan dikertas undi atau dikatakan itulah suara rakyat suara keramat....

No comments:

Post a Comment