Sunday, April 10, 2016

Ezam dan kotak rahsia...


Dah lama aku tak dengar nama Ezam ni. Tetiba hari ini muncul kembali. Dah mula kembali kisah kotak rahsia, ingat? Entah ke mana agaknya kisah kotak rahsia Ezam. Hari ini setelah macam-macam nikmat yang beliau perolehi, sudah mula pandai berkokok melawan tokeh. Dah mula jadi anjing yang nak gigit tuannya. Nak berhijrah pulak?? atau Nak melompat seperti katak? apa lagi yang tak cukup? Dedak dah habis??

Kabar angin katanya, atau kabar angin kata orang kuat sebelah sana. Masakan pokok bergoyang jika tiada anginnya. Ezam cukup cerdik mainan politiknya, mengikut arus keuntungan. Tidak salah jika memainkan politik kotor atau hanya mengejar kekayaan diri dan kemewahan yang dicari. Tapi janganlah lagi cuba menipu rakyat. Semua orang tetap ingat kisah kotak-kotak rahsia yang cuba dibongkar. Mana perginya kotak tersebut? Diberi kemewahan hanya kerana kotak-kotak rahsia ditangan. Tak ubah memancing ikan, diletak umpan, disambut sang ikan. Mainan yang cukup licik oleh Ezam.

Hebat politiknya, sama dengan tok gurunya. Saling tak tumpah. Suara, cara bercakap, lengok berpidatonya dan menipunya juga sama saling tak tumpah. Kata orang, manakan tumpah kuah kalau tak ke nasi. Bejuta rakyat ditipu. Akhirnya, ada juga yang termakan tipunya walau dah dinasihatkan beribu kali. Apa tangkal yang dipakai hingga buat ke sekian kalinya ada lagi manusia yang cukup percaya dengannya.


Hari ini, siapa yang manis mulut, atau pandai berkata akan menjadi juara. Juara kepercayaan songsang. Muka nampak alim sudah cukup mewarnai kepercayaan orang atasan. Tapi yang jelas, kotak-kotak rahsia masih belum dibongkar dan terbongkar. Biarlah ia tetap dalam simpanan Ezam sampai bila-bila...

No comments:

Post a Comment