Sunday, April 10, 2016

Apa rasanya "dedak"

Kuurrrrr, kuurrrrr, kurrrrrr... itu panggilan untuk ayam bila kita nak bagi makan dedak. Apa pula rasanya dedak? Ada orang kata terlebih makan dedak boleh buat kita buta, kita pekak dan perut makin buncit. Tapi apa rasanya dedak? Adakah kita makan dedak? Bila pula kita bertukar selera dari nasi ke dedak? Agak- agak siapa yang mulakan makan dedak atau siapa yang ajar kita makan dedak? Sedap agaknya?

Apa lagi yang nak dikias-kias dengan perumpamaan dedak. Mungkin nak disamakan dedak itu satu makanan hina yang dimakan oleh binatang. Atau ianya menjadi habuan sebagai tutup mulut disumbat dengan dedak. Atau juga ianya satu bahan jenaka yang menunjukkan orang yang tak tau mana yang baik mana yang buruk kerana terlalu banyak makan dedak.

Bukan semua itu persoalan yang aku nak persoalkan, tapi aku nak tanya orang yang bercakap pasal dedak ni, berapa ramai dia pernah bagi orang makan dedak, dan siapakah yang memulakan permakanan dedak ini. Tak usah tunjuk atau salahkan orang lain yang bagi makan dedak, tapi kita lihat diri kita kalau kita yang mulakan bagi makan dedak. Ayam dan binatang kita kenyang 22 tahun kalau hari-harai diberi makan dedak. Kita terlupa, atau kita dah lupa. Sedihnya kita selalu buat-buat lupa. Kita salahkan orang lain kerana "dedak".

Akhirnya, apa rasanya dedak, kita tanya diri kita sendiri. Siapa yang pernah makan dedak dia akan rasa keenakkannya... Pedas???

No comments:

Post a Comment