Wednesday, March 16, 2011

Pasrah..dan terus pasrah...

Dalam kita sibuk membicarakan tsunami di Jepun, mula kita juga tidak ketinggalan melihat akan tsunami politik yang bakal melanda Malaysia. Bermula dengan 16 PRK semenjak PRU 12 ,2008 maka kini tsunami itu ada yang berangapan sudah mulai reda dan tenang. Namun, para permerhati politik tetap menandakan bahawa kali ini tsunami itu akan datang jua namun ianya berbentuk silent atau senyap. Maka kayu pengukur boleh dianggap penting bagi PRN Sarawak, jika PRU 13 akan dilaksanakan tidak lama lagi.

16 PRK dan yang akan datang PRN Sarawak adalah amat penting buat parti memerintah mengatur segala strategi dan juga buah kilas untuk menarik sokongan rakyat bagi menambah kerusi Parlimen kepada 2/3. Perkara ini bukan dianggap mudah, setelah sepanjang 2008 hingga ke hari ini segala ombak tsunami dengan berbagi isu-isu panas melanda negara. Aras sokongan dan momentum mod pengundi mula naik dan turun. Pembangkang jua tidak senang duduk dalam hal yang sedemikian. Walaupun kekadang ada masanya pembangkang merasa selesa tetapi kebelakangan ini cita-cita untuk menakluk Putrajaya kian pudar dek kerana 4 PRK berturut-turut tewas kepada BN.

Kedudukan ini dan momentum sebegini bukan lagi boleh dianggap selesa oleh BN. Menang bergaya di PRK bukan bermakna mereka boleh duduk berpeluk tubuh. Banyak lagi hal yang masih pincang perlu diperbaiki atau perlu dimuhasabahkan. Ada pula yang ambil mudah menyatakan bahawa sokongan rakyat sudah beralih arah kepada menyokong BN. Tapi kalau difikir-fikir, setelah dilaburkan dengan habuan yang besar di PRK namun mejoriti kemenagan masih tidak dilihat menaik dan membanggakan. Apa puncanya? , apa yang masih diidamkan oleh rakyat?, Apa lagi yang tak kena dan kenapa ada lagi yang masih memangkah kepada pembangkang?. Ketara jika dilihat kubu kuat BN sudah ditembusi dan sudah ada pertanda yang protest senyap berlaku disana.

Protest senyap yang perlu dilihat dikalangan ahli sendiri makin menjadi-jadi kebelakangan ini. Ada yang perlu disantun bagi raja sehari. Ada pula yang hilang entah kemana. Masakan diri yang menyatakan sumpah dan janji untuk mendukung parti sanggup tidak keluar mengundi. Mereka ini boleh dilihat penderhaka parti dan kenapa masih perlu disimpan bak kain buruk. Kenapa masih tidak ada tindakan buat mereka yang pembelot ini?. Cah keting atau cantas hang aku tak habis-habis. Masih menjadi amalan tradisi yang perlu dikikis dan dinyah dari sesebuah pati.

Kadang kala ahli parti sendiri yang masih alpa dek kerana masih memikirkan kepentingan peribadi didahulukan dari kepentingan parti. Kalau ditegur mungkin disangka kurang ajar atau cuba lawan tokeh. Namun, hakikat transformasi ahli sendiri yang perlu dijana bagi meletakan mereka para ahli parti merasakan pertanggungjawaban jika tidak mahu parti merudum jatuh bak LDP di Jepun. Siapa yang rela dirinya ditegur, siapa pula yang biasa dianjakkan pemikiran mereka kepada tahap perjuangan maksima terhadap parti. Masing-masing masih ditakuk lama dan perangai lama tetap menjadi tradisi turun temurun. Nah, bila agaknya parti Melayu ini nak maju, nak membawa visi 2020, nak anjakan transformasi, nak menjadi inklusif kalau masih dengan sifat tamak dan haloba. Sifat keji masih menjadi pakaian diri.

Kali ini bukan untuk mengkritik tapi, inilah yang selalu bermain dibenak otak ini. Sayangkan bangsa Melayu yang satu ketika dulu menjadi bangsa yang disanjung bak Merong Mahawangsa. Perlu ditegur kalau Melayu itu mudah lupa, atau perlukah disindir-sindir dengan puntun dan seloka. Kelu lidah dan hanya penulisan abadi ini sahaja yang mungkin dapat menyambut teguran bagi melandasi perjuangan bangsa Melayu yang akan dijanakan.

Justeru, berkerja kuat dalam apa jua bagi menjamin negara tercinta tidak diperintah oleh dajal-dajal bertopingkan manusia untuk titisan darah terakhir. Atau kita terus lena dalam mimpi indah yang kita tetap berkuasa tanpa ganggu gugat dek dajal durjana. Pertahankan bumi Melayu ini atau ianya akan menjadi tanah sewaan yang tuannya satu ketika dulu bernama Melayu. Pasrah dan terus pasrah....

No comments:

Post a Comment