Saturday, July 2, 2016

Adil atau keadilan untuk LGE??

Bila bercakap pasal adil atau keadilan ramai yg ingat pasal parti Anuar Ibrahim anak beranak. Yg aku nak tulis ni bukan parti keadilan tapi keadilan yg patut LGE terima. Bila org UMNO rasuah atau buat salah semua mula bising dan mula bercakap pasal adil dan keadilan. Mereka semua mahukan org UMNO yg bersalah disumbat dlm penjara.Di hukum dan diadili.Tapi seketika kita fikir sejenak dan cuba kita rasionalkan pemikiran kita.. bila mana DAP buat salah, merasuah dan sebagainya atau mana2 parti pembangkang buat salah mereka mula menyalahkan balik UMNO. Aku pelik? Yg buat salah LGE dan DAP tapi mereka tak nampak langsung LGE BUAT SALAH...Siap ramai2 bakar lilin nak kata LGE dizalimi bagai. Apa punya bodoh. Lepas tu siap keluarkan duit minta sana sini derma nak jamin anak cina ni.. Kekadang kita boleh suka berpolitik, dan kita boleh sokong org politik, tapi kena ikut la sikit akal fikiran kita. Bukan main bakar2 lilin je. Nak sokong pun biar la bertempat. Isunya kalau dah merasuah dan amalkan rasuah tu jgn tak nak mengaku pula. Jgn pula kata diri tak bersalah yg bersalah ialah org UMNO... ADIL KE? DIMANA KEADILAN NYA???
P/S Kalau aku kena tangkap rasuah boleh ke sesiapa tlg dermakan utk ikat jamin aku?? Senang la hidup kau anak Cina ...

Tuesday, June 28, 2016

Isu pemecatan TSMY dan MM

*Isu pemecatan TSMY dan MM.*

Pemecatan 2 org penting dlam UMNO memang telah dijangka baik ahli UMNO mahupun masyarakat umumnya. Apa yg dilihat dari pemecatan ini banyak analisis yg membawa kepada pro dan kontra dalam perkembangan politik semasa. Penulis cuba membawa pemikiran neutral dan hakikat pemecatan ini.

*Musuh dlm selimut*
Adakah UMNO perlu menyimpan musuh dalam selimut sdgkan mereka ini adalah mereka yg berjawatan tinggi dalam UMNO. Segala masalah yg mereka bangkitkan boleh dikritik atau dibincang dalaman parti namun, mereka ini mengambil keputusan utk berdiri mengkritik dipentas pembangkang. Ia lebih jelas sebagai ahli tertinggi yg cuba menjatuhkan UMNO dari dalam dan luar parti. Maka dari adanya musuh dalam selimut yg terang2 tidak lagi bersama perjuangan parti maka pemecatan ini satu tindakan yang bijak.

*Taat kepada pemimpin*
Ketaatan dalam berorganisasi dan juga taat kpd pemimpin adalah dituntut dlm Islam. Maka UMNO sebagai parti Melayu dan Islam memegang dasar ketaatan pada pemimpin dgn penuh tanggungjawab. Jika ada perkara yg tidak bersefahaman bersama pemimpin maka ada jalan penyelesaian iaitu dgn bermesyuarat bersama dan bermuzakarah bersama. Ini menjadikan organisasi bertambah kuat dan kepimpinan mempunyai kekuatan pengikut yg setia dan bertanggungjawab.

*Tanggungjawab Parti*
2 pemimpin ini dilihat tidak ada langsung rasa tanggungjawab terhadap parti bilamana mereka sanggup bersengkongkol bersama pembangkang dalam memerangi parti sendiri. Sehinggakan sanggup memakai baju berlogo parti dan berdiri dipentas pembangkang menghentam parti sendiri. Mana tanggungjawab mereka mempertahankan parti? Inilah yg dilihat pemecatan mereka ini sabagai satu tanggungjawab parti juga utk membersihkan dari pengkhianat dalaman parti sendiri.

*Alasan pembelaan*
Alasan tidak diberi peluang membela diri sebagai alasan yg digunakan isu pemecatan ini. Namun, mereka telah lama diberi peluang dan mereka ini bukanlah org bawahan yg agak sukar utk bertemu Presiden bagi membincangkan perkara yg terbuku dihati. Banyak ruang utk mereka bertemu Presiden tetapi kenapa mereka terus membawa diri dan kekal bersama pemimpin pembangkang?. Adakah mereka ini lebih selesa berkawan dgn pembangkang dari bersahabat dgn rakan2 parti sendiri.

*Sokongan akar umbi*
Pemecatan ini tidak langsung dilihat sebagai gelombang utk mereka menarik sokongan akar umbi. Mereka ini tidak ada lagi pengaruh di peringkat akar umbi mahupun kepimpinan negeri masing2. Mungkin mereka cuba meraih simpati dari pihak pembangkang namun, sokongan ahli UMNO tidak akan memberi ruang buat mereka ini. Kalau dilihat diawal lagi bilamana mereka cuba menarik sokongan dari negeri masing2 tidak ada satu pun kepimpinan mahupun ahli yg cuba simpati atau memberi sokongan penuh. TSMY di Johor penuh dgn dosa2 lalu terhadap rakyat Johor ketika menjadi MB.

*War2kan sebagai mangsa kezaliman*
Bila dilihat pemecatan ini sebagai kezaliman maka ianya hanya didada akhbar atau pun mainan pembangkang. Ia hanya utk menarik simpati rakyat atas isu pemecatan ini. Rakyat kini sudah matang berpolitik. Isu zalim ini tidak timbul mahupun isu menarik simpati. Rakyat boleh berfikir mereka ini juga ahli politik yg juga mempunyai agenda peribadi. Menjadi mangsa politik dan kezaliman politik itu sudah menjadi lumrah sepak terajang politik. Sama juga apa yg dilakukan kezaliman oleh Tun Mahathir terhadap Anuar Ibrahim satu ketika dulu. Yang cerdik berpolitik akan selamat dan yg lemah berpolitik akan sampai ke penghujung politik nya.

*Politik baru*
Politik baru kini lebih melalui kematangan berfikir. Rata2 masyarakat muda kini lebih memikirkan kpd kepentingan diri sendiri. Isu pemecatan ini tidak membawa kepada impak yg besar kpd org muda mahupun rakyat. Mereka melihat isu ini tidak langsung memberi munafaat atau untung kepada mereka. Org politik datang dan pergi. Pengganti mungkin ada yg lebih baik dari ini dan boleh memberi keuntungan kpd mereka.

*Kekuatan parti bertambah*
Isu pemecatan ini juga ada yg menyatakan bahawa parti UMNO akan kecundang dan akan menjadi lemah. Ini salah. Parti UMNO akan dilihat lebih kuat dan ianya satu parti yg mempunyai prinsip dan disiplin. Kekuatan parti boleh dilihat apabila musuh dalam selimut dibuang dgn pembersihan pemecatan ini.

*Kekuatan dalam memimpin*
Sudah tiba masanya YAB Presiden bertegas dlm membuat keputusan tanpa ada belas kasihan. Telah lama mereka2 ini memijak2 kepala Presiden dan kini ketegasan perlu diambil dan Presiden membuat keputusan yg tepat. Presiden juga sudah sampai masanya utk lebih tegas dan berani dlm membuat keputusan dan bukan hanya bergantung kpd MT UMNO sahaja. Kesilapan terlalu bergantung membuat keputusan sudah banyak memberi impak yg tidak baik bagi parti. Ketegasan inilah yg dinantikan ahli2 UMNO dari seorang Presiden yg berwibawa. Bukan hanya jadi Presiden pak turut dan dikuasai oleh org sekeliling sahaja.

Akhirnya, pemecatan ini dilihat tidak akan memberi gelombang yg buruk terhadap parti UMNO dan ahli2nya. Ianya lebih kepada keinginan ahli dari Presiden parti agar lebih tegas membuat keputusan seperti ini dan membawa parti lebih relevan dimasa depan.

Thursday, June 23, 2016

Kerugian Buat DAP..

Untung dan rugi dalam politik dikira bila mana sokongan padu pengundi terhadap parti tersebut atau untung mempunyai pengikut yang ramai. Ini berbeza apabila DAP menjadikan PAN sebagai kuda baru untuk ditunggang namun, kuda ini tidak boleh diharap. Walau baru dibeli, diberi makan dedak yang cukup mahal, ia tetap tidak menampakkan sebagai kuda juara.

DAP mula mencongak apakah kerugian dalam 2 PRK yang lepas akan berterusan atau ia sekadar bersifat sementara. Kuda yang baru ditunggang ini belum lagi membuahkan hasil. Ia perlu dilatih, maklumlah baru 8 bulan dah dibawa masuk gelanggang. DAP berkira-kira, adakah pelaburan bersama kuda baru akan mendatangkan hasil bagi menarik pengundi Melayu? atau ia hanya satu kerugian utk DAP.

Walaubagaimanapun, DAP tetap merasa rugi, namun, bagi DAP ini sahaja yang ada jenis kuda yang boleh dengar cakap dan suka makan dedak. Kuda yang jinak, kuda yang boleh dicucuk hidungnya. Rugi memang rugi, pelaburan telah habis dilabur. Hasilnya... masih belum boleh diukur. Kuda lama sudah kecewa dgn sikap DAP dan sudah tiada kepercayaan langsung untuk bertahaluf bersama. Kuda lama sudah tahu muslihat DAP yang hanya ingin menghancurkan Islam dan tidak akan menerima Hudud.

Maka, hari ini selepas 2 PRK berlalu, DAP mula berkira-kira untung dan rugi. memang sifat kaum Cina untung dan rugi ini tidak dapat dipisah. Adakah dgn menaja kuda baru PAN ini akan dapat menguntungkan mereka pada PRU 14 akan datang atau DAP akan terkubur bersama cita2nya untuk menguasai Malaysia seperti yang telah diamanahkan oleh PPP di Singapura.... kerugian buat DAP...

Wednesday, June 22, 2016

Sampai masanya kita berehat...Hanya buat Tun Mahathir

Mungkin agak kasar bila aku menegur. Mungkin ada yang mula tak senang bila aku tulis sebegini. Aku kagum dgn insan yang bernama Mahathir. Aku baca habis bukunya 'A Doctor in the house' tapi kini entah kenapa aku mula meluat bila beliau cuba hancurkan kaum nya sendiri. Diperalat oleh DAP, tapi masih tak sedarkan diri.

Aku rasa sudah sampai masanya beliau berehat, atau nanti beliau akan terus dimaki oleh anak bangsa sendiri. Masa beliau sudah berlalu, dan kini masa org lain pula memerintah. Berikanlah seluas-luasnya utk org lain menguruskan negara tercinta ini. Dalam bukunya memang dia pejuang bangsa namun kini hakikatnya beliau sanggup bersekongkong dgn pembangkang utk hancurkan negara.

Entah apa yg merasuk beliau, entah apa lagi yg dimahukan, entah apa dan entah apa... Aku dah mula bosan, mula mula agak kagum dgn pejuangan beliau tapi kini aku lihat ianya semakin tersasar. Semakin jauh dari landasan pejuangan org Melayu. Aku rasa beliau mula lupa atau beliau sudah lupa yg membawa beliau hingga ke tahap ini adalah bangsa Melayu... Yang membawa kejayaan beliau juga parti Melayu.

Di bulan yg mulia ini aku hanya nak doakan beliau siaht semoga boleh beribadat dan boleh ulang alik ke Masjid dan bukan lagi nak cari salah org atau nak hancurkan negara dgn dikudakan oleh DAP. Maka seruan aku sekali lagi... Sudah sampai masanya kita berehat...Hanya buat Tun Mahathir..

Musuh dalam selimut..Kini UMNO menunggu masa...

Musuh dalam selimut.. itu yang berlaku pada PAS yang mereka tidak sedar akhirnya mereka kecundang dek kerana perbalahan bukan sesama ahli tetapi ahli IRC/JIM/IKRAM. Berpecah dan tertubuhnya PAN. Adakah mereka musuh dalam selimut yang tidur sebantal tetapi menikam diwaktu tidur. Mereka ini dgn perancangan mereka pada tahun 1991 lagi namun, tiada dikalangan ahli PAS yang sedar kewujudan mereka. Musuh dalam selimut akhirnya menampakkan diri mereka lantas bangkit melawan dari dalam dan menghancurkan dari dalam sebuah parti berpanjikan Islam sebagai perjuangan. Itulah hasil IRC/JIM/IKRAM, mereka berjaya ...

Musuh dalam selimut... Kertas kerja Grand Design 1991 - mereka sudah merancang untuk menguasai PAS dan UMNO.. PAS sudah terbukti dan mereka telah berjaya menghancurkan PAS, tetapi kini kita tunggu dan lihat mereka masih bersembunyi dalam UMNO... Org UMNO masih lalai dan kaum penghasut ini masih lagi berada didalam berselindung memakai baju UMNO, belagak seperti ahli UMNO namun hati mereka hanya satu iaitu utk hancurkan dan kuasai UMNO.

IRC - JIM - IKRAM... satu nama satu tujuan... Tahniah kerana telah berjaya menghancurkan PAS dan Islam...

PRK Kuala Kangsar satu amatan...

*Analisis PRK Kuala Kangsar*

Banyak analisis yg boleh dibaca kini apabila BN menang besar di 2 PRK dan berbagai andaian yg dibuat dalam menjana pemikiran kemenangan BN. Apa jua analisis yg dibuat semuanya diambil sebagai kerangka gerak kerja akan dtg oleh BN atau ianya sebagai omong kosong.

Dikesempatan ini omong kosong itu saya nukilkan sedikit analisis yg mungkin boleh dijadikan angan2 bagi meneruskan perjuangan yg belum selesai. Analisis ini berdasarkan pemerhatian selama 2 minggu berada dilapangan Kuala Kangsar pada PRK yg lalu.

- *Kenal pasti isu tempatan dan selesaikan* - Ia menjadi senjata swing pengundi selepas pengumuman dibuat. Contohnya - Jambatan Manong, isu yg telah lama membelengu rakyat setempat , isu hospital yg perlu dinaik taraf. Isu2 ini menjadi core marketing dalam kempen PRK. Ianya menjadi pertaruhan dan bukan lagi gula2 utk rakyat pada pilihanraya ini. Kutipan GST membuktikan kpd rakyat bahawa segalanya kembali kpd rakyat dgn pembinaan keperluan rakyat oleh pihak kerajaan.
Kenal pasti isu tempatan menjadikan BN terarah dlm kempen kali ini.

- *Budaya pengundi tempatan* - Kenal budaya pengundi tempatan dahulu di Kuala Kangsar yg rata2 lebih kepada ikatan keluarga dan tidak gemar mendengar ceramah. Mereka lebih kepada kepentingan kehidupan harian dan mengutamakan kepentingan isu tempatan yg boleh membawa keuntungan kepada mereka.

- *Calon yg membawa nama baik BN* - Pemilihan calon memainkan peranan dlm memenangi pilihanraya. Justeru, kekuatan nama calon telah membawa peralihan sokongan rakyat kpd BN. (Isu pemilihan calon perlu diambil iktibar kpd BN atas kesilapan PRU13 yg lalu).

- *Simpati* - Isu yg dimainkan oleh pembangkang membawa kpd simpati rakyat kpd BN. Ini kerana isu2 yg dibawa hanya boleh dijadikan persepsi sahaja tanpa membawa bukti dlm ceramah2 pembangkang. Rakyat kini inginkan bukti. Dan bilamana ianya sering dan kerap dimainkan oleh pembangkang, maka timbul rasa _simpati_ dari rakyat kerana pihak BN langsung tidak menjawab fitnah tetapi meneruskan gerak kerja bagimana hendak memajukan dan membantu rakyat dlm kempen BN. Ini adalah strategi yg baik utk BN iaitu - Simpati...

- Peralihan sokongan kaum Cina adalah disebabkan kesungguhan kerajaan membantu masyarakat Cina. YAB PM tidak jemu2 membantu kaum Cina walaupun ramai dikalangan org Melayu mula mengungkit2 '_asik2 Cina yg dapat bantuan tapi tak pangkah pun BN_'. Kesilapan yg lalu tidak diulangi lagi, YAB PM tetap mendekati kaum ini. Dan akhirnya 20% kaum Cina mula sedar dan mereka merasakan mereka tidak mahu ketinggalan dalam keuntungan yg akan mereka kecapi bila menyokong BN. Ini membuatkan 'sama rasa, sama rata' dijadikan strategi menarik sokongan kaum Cina.

- *Jentera MCA, MIC, Gerakan dan lain2 komponen perlu aktif dan agresif*. Keputusannya dapat dilihat sendiri dgn kemenangan besar kali ini. Cuma utk menghadapi PRU akan dtg mereka2 ini perlu dibekalkan dgn pengetahuan dan bantuan latihan gerak kerja pilihanraya. Strateginya adalah UMNO menjadi mentor kpd mereka dlm apa juga gerak kerja pilihanraya. Dan mereka perlu memberikan sepenuh komitmen kpd UMNO utk bekerjasama.

- *Pandangan kepimpinan tempatan jgn diabaikan* - Mereka ini mempunyai pengaruh tersendiri dan juga memahami isu2 yg diperlukan oleh pengundi. Mereka menjadi kunci kpd BN utk meraih sokongan pengundi tempatan.

- *GSPS yang efektif* - Bukan mengikut rentak pembangkang tetapi menjadikan ia sebagai gerak saraf yg berkesan. Poster2 atau banner yg berbentuk hinaan dan fitnah dijadikan senjata menarik simpati pengundi dan memperlihatkan keganasan kempen politik kotor pembangkang. Fitnah mereka dizahirkan dgn kata2 pujian dan keterbukaan berkempen.

- *3 penjuru menjadi kelebihan* - Kelebihan ini digunakan sebaik mungkin utk BN menarik sokongan golongan atas pagar dan mengekalkan pengundi putih. Perbalahan antara pembangkang, BN tidak perlu campur tangan namun, kekeliruan pengundi kpd perbalahan pembangkang dijadikan kesempatan utk BN menarik sokongan pengundi yg keliru.

- *Kehadiran YAB PM dan YAB TPM tidak membawa impak yg besar* - Kehadiran pemimpin atasan ini hanya sekadar mengumumkan keperluan masyarakat setempat. Ianya bukan impak yg besar tetapi hasil dari pengumuman pemimpin ini memberi impak yg besar kpd pengundi. Pengundi tidak melihat pemimpin yg hadir tetapi, apa kerajaan boleh beri kpd mereka sebagai kesinambungan kehidupan harian mereka.

- *Kehadiran team Tun M* - Ianya memberi impak besar sokongan pengundi kpd BN. Kehadiran Tun M tidak dilihat sebagai kebencian rakyat tetapi ianya seperti membuka pekung sendiri oleh Tun M. Kini rakyat boleh menilai zaman Tun M selama 22 tahun memerintah Malaysia.

*Perlu difikirkan????*

Beberapa isu yg BN perlu fikirkan strateginya utk menghadapi setiap pilihanraya akan dtg iaitu:
- Pengundi Muda - Peratus pengundi muda yg semakin memingkat.
- Pengundi luar jika balik mengundi adakah mereka ini tergolong pengundi putih.
- Kekuatan pengaruh media sosial dan kekuatan media cetak yg belum lagi dimonopoli oleh pihak BN.
- Isu sabotaj dalaman yg perlu diselesaikan diperingkat akar umbi jika ada.
- Isu Calon atau isu pelapis kepimpinan perlu ada bagi transformasi kepimpinan yg sedia ada. Rakyat sudah jelak melihat pemimpin tua yg masih tidak mahu berundur dan memberi peluang kpd kepimpinan baru.

Akhirnya, analisis ini sebagai buah fikir utk dijadikan sedikit bantuan gerak kerja pilihanraya buat BN terus maju dlm mentadbir negara yg tercinta.

Oleh:
Nanang Kesuma
210616




Thursday, April 14, 2016

Banglow dan SPRM


Kisah sebuah Banglow yang cukup murah dibeli di Pulau Pinang ditengah bandar yang sibuk dengan arus pembangunan. Untung si tuan rumah, beli dengan harga murah. Namun, ianya bukan kerana isu untung si tuan rumah, isunya siapa tuan rumah tersebut, dengan siapa dibelinya banglow tersebut, kenapa harganya cukup murah dari harga pasaran dan kenapa SPRM kena siasat isu banglow tersebut? Apa pun, ramai lagi orang yang beli banglow di Pulau Pinang, lagi agam pun ada tapi kali ini, banglow ini cukup menjadi versi fokus media...

Memang kalau dilihat banglow ni tak la mewah mana, dan tak lah secanggih banglow yang aku duk tengok di sekitar Pulau Pinang. Tapi... ianya punya seribu satu cerita.. Aku harap sangat pihak SPRM perlu merungkai cerita-cerita tersebut. Bukan sikit-sikit punya cerita, tapi seribu satu cerita. Jangan SPRM buat diam je, dan jangan lak SPRM buat tak nampak je cerita ni...Memang cukup sinonim pasal banglow dengan SPRM ni. Dulu kat Selangor pun ada juga hal banglow dan SPRM. Tapi SPRM Selangor laju buat keje. SPRM Selangor tak tertidur. SPRM Selangor cukup aktif sampai tuan banglow cepat didakwa dan masuk penjara dan dah keluar pun sekarang ni.

Apa pun, ramai rakyat ternanti-nanti hal banglow dan SPRM di Pulau Pinang ni. Jangan pulak ianya sunyi tanpa berita. Atau hilang dengan arus isu yang lebih hangat... Aku dah tulis dalam blog aku ni kira cam tulis kat buku sejarah la... Tetap ingat dalam ingatan...

Sibuk nak ke Sarawak...


Ramai yang tak boleh masuk ke Sarawak ketika ini. Maka, sibuk la buat PC disebabkan dihalau tak boleh masuk Sarawak. kenapa sekarang ni baru sibuk nak masuk Sarawak? Sebelum ni tak pulak nak pi makan angin ke Sarawak? Atau tak pulak nak sibuk bantu rakyat Sarawak? Sekarang ni la baru nak sibuk nak bantu la nak pi makan angin la, nak buat-buat sibuk perjuang hak rakyat Sarawak la.. Tapi, dulu tak pernah sibuk pulak?? Bila dah kena halau sibuk mengelupur buat PC, hentam sana sini.. Biarlah rakyat Sarawak yang buat keputusan. Mereka cukup mahir dengan politik dan kehidupan mereka... Mereka paham apa yang mereka nak.. Orang semenanjung atau orang Malaya tak perlu sibuk-sibuk.. Tak perlu nak pertikai hak orang Sarawak.. Mereka orang Sarawak yang menentukan nasib kehidupan mereka..

Hak konon , kat semenanjung ni pun kau tak nak pejuang hak orang semenanjung , kau sibuk nak pejuang hak orang Sarawak... Kau bukan makan tidur di Sarawak.. Apa yang kau sibuk sangat nak masuk Sarawak ni.. Gini je la.. Kalau dah tak boleh masuk Sarawak tu , aku rasa ada baiknya kau pi jalan-jalan Sabah ke, Johor ke, Kelantan ke, tak pun pi lepak kat Shah Alam je... Jangan duk sibuk ngan hal Sarawak, biar mereka yang sibuk hal negeri mereka. Nanti bila dah abis PRN nanti, kau pun dah lupa nak pi Sarawak, Kau pun dah lupa nak bantu orang Sarawak dan kau dah lupa janji-janji manis kau di Sarawak... So baik kau abaikan je la niat kau tu...Bagi la peluang untuk orang Sarawak bina kehidupan mereka dengan aman dibawah tampuk pemerintahan Team CM Adnan... Tabik orang Sarawak... We love U All...

Sunday, April 10, 2016

Ezam dan kotak rahsia...


Dah lama aku tak dengar nama Ezam ni. Tetiba hari ini muncul kembali. Dah mula kembali kisah kotak rahsia, ingat? Entah ke mana agaknya kisah kotak rahsia Ezam. Hari ini setelah macam-macam nikmat yang beliau perolehi, sudah mula pandai berkokok melawan tokeh. Dah mula jadi anjing yang nak gigit tuannya. Nak berhijrah pulak?? atau Nak melompat seperti katak? apa lagi yang tak cukup? Dedak dah habis??

Kabar angin katanya, atau kabar angin kata orang kuat sebelah sana. Masakan pokok bergoyang jika tiada anginnya. Ezam cukup cerdik mainan politiknya, mengikut arus keuntungan. Tidak salah jika memainkan politik kotor atau hanya mengejar kekayaan diri dan kemewahan yang dicari. Tapi janganlah lagi cuba menipu rakyat. Semua orang tetap ingat kisah kotak-kotak rahsia yang cuba dibongkar. Mana perginya kotak tersebut? Diberi kemewahan hanya kerana kotak-kotak rahsia ditangan. Tak ubah memancing ikan, diletak umpan, disambut sang ikan. Mainan yang cukup licik oleh Ezam.

Hebat politiknya, sama dengan tok gurunya. Saling tak tumpah. Suara, cara bercakap, lengok berpidatonya dan menipunya juga sama saling tak tumpah. Kata orang, manakan tumpah kuah kalau tak ke nasi. Bejuta rakyat ditipu. Akhirnya, ada juga yang termakan tipunya walau dah dinasihatkan beribu kali. Apa tangkal yang dipakai hingga buat ke sekian kalinya ada lagi manusia yang cukup percaya dengannya.


Hari ini, siapa yang manis mulut, atau pandai berkata akan menjadi juara. Juara kepercayaan songsang. Muka nampak alim sudah cukup mewarnai kepercayaan orang atasan. Tapi yang jelas, kotak-kotak rahsia masih belum dibongkar dan terbongkar. Biarlah ia tetap dalam simpanan Ezam sampai bila-bila...

Apa rasanya "dedak"

Kuurrrrr, kuurrrrr, kurrrrrr... itu panggilan untuk ayam bila kita nak bagi makan dedak. Apa pula rasanya dedak? Ada orang kata terlebih makan dedak boleh buat kita buta, kita pekak dan perut makin buncit. Tapi apa rasanya dedak? Adakah kita makan dedak? Bila pula kita bertukar selera dari nasi ke dedak? Agak- agak siapa yang mulakan makan dedak atau siapa yang ajar kita makan dedak? Sedap agaknya?

Apa lagi yang nak dikias-kias dengan perumpamaan dedak. Mungkin nak disamakan dedak itu satu makanan hina yang dimakan oleh binatang. Atau ianya menjadi habuan sebagai tutup mulut disumbat dengan dedak. Atau juga ianya satu bahan jenaka yang menunjukkan orang yang tak tau mana yang baik mana yang buruk kerana terlalu banyak makan dedak.

Bukan semua itu persoalan yang aku nak persoalkan, tapi aku nak tanya orang yang bercakap pasal dedak ni, berapa ramai dia pernah bagi orang makan dedak, dan siapakah yang memulakan permakanan dedak ini. Tak usah tunjuk atau salahkan orang lain yang bagi makan dedak, tapi kita lihat diri kita kalau kita yang mulakan bagi makan dedak. Ayam dan binatang kita kenyang 22 tahun kalau hari-harai diberi makan dedak. Kita terlupa, atau kita dah lupa. Sedihnya kita selalu buat-buat lupa. Kita salahkan orang lain kerana "dedak".

Akhirnya, apa rasanya dedak, kita tanya diri kita sendiri. Siapa yang pernah makan dedak dia akan rasa keenakkannya... Pedas???

Selamatkan Malaysia.."Si Kitol punya cherita"...

Berdentum sana sini mewar-warkan kita perlu selamatkan Malaysia. Berhimpun sana sini melaungkan selamatkan Malaysia. Tandatangan, tanda nak selamatkan Malaysia. Semuanya nak selamatkan Malaysia...

Tapi siapa yang didepan dan dibelakang kumpulan ini? Siapa yang mengajak selamatkan Malaysia? Mereka kata mereka ingin selamatkan Malaysia. Mereka kata untuk anak-anak kita dimasa depan kita perlu selamatkan Malaysia. Dan macam-macam lagi perkara yang digemburkan untuk kita selamatkan Malaysia...

Persoalannya, adakah Malaysia tak selamat? Apa yang perlu diselamatkan?

Bagi aku mudah sahaja, orang yang laungkan selamatkan Malaysia itu yang perlu kita selamatkan dari api neraka. Dia juga yang telah merosakkan Malaysia selama 22 tahun dan mengajar dari makan nasi kepada makan dedak. Kenapa sekarang baru nak selamatkan Malaysia? 22 tahun yang lalu adakah Malaysia sebaik kini?

Jangan dek kerana sekumit cita-cita, kita sanggup hancurkan sebuah bangsa dan negara. Jangan dek kerana dendam, kita lupa sekecil jasa yang telah kita kecapi. Kita sanggup bersama dengan musuh kita satu ketika dulu dengan tebalkan muka dek kerana nak selamatkan Malaysia.. Bukan itu caranya , bukan itu caranya... Malaysia telah selamat sebelum dan akan selamat selamanya jika "si kitol" ini lenyap di muka bumi Malaysia. Ayuh Bangsa ku, guna akal dan bukan nafsu untuk kita menentu...

Bahasa Jiwa Bangsa

Bahasa melambangkan sebuah identiti sebuah tamadun atau sesebuah bangsa yang merdeka. Namun kini, persaingan untuk bangsa itu maju maka mereka perlu memahami banyak bahasa. Kalau masih jumud dan menyekat pembangunan insan dari mempelajari banyak bahasa, sudah tentu menyekat dari diri maju dan bersaing dengan bangsa lain. Kadang kala perjuangan kita perlu memikirkan anak bangsa yang akan datang. Bukan perjuangan untuk diri sendiri yang bodoh untuk belajar bahasa lain. Berhimpun si dungu untuk menuntut agar dihapuskan DLP- Dwi Bahasa. Biar kita bodoh berbahasa tapi anak-anak kita dimasa depan pandai dek kerana boleh bertutur banyak bahasa..

Thursday, September 10, 2015

Bai'ah makan diri , siapa yang jangka...

Akhirnya, musuh dalam selimut jelas kelihatan. Musang berbulu ayam juga dapat dibezakan. Apa dah jadi dengan sumpah setia, apa dah jadi dengan bai'ah yang dilafazkan. Mungkin itulah yang ditulis oleh Allah bahawa hati manusia itu berbolak balik. Tiada istiqamah dalam berjuang. Hari ini kita berkawan, esok lusa dah jadi lawan. Tidur sebantal, mimpi bersama, makan sedulang,tiba-tiba menjadi lawan. Berbai'ah atau bersumpah ketika itu memang mudah kerana jawatan didepan mata. Tapi siapa sangka, bila Allah merubah sesatu keadaan hanya sekelip mata. Tanpa ada rasa malu, tanpa ada rasa curiga, tanpa rasa bersalah, tanpa ada sekumit malu, mereka menjadi katak melompat tak hirau walau panas ditengah hari. Apa pula perasaan kawan dan sahabat, apa pula perasaan pengikut dan yang paling penting, perasaan mereka yang pernah memangkah dikertas undi. Melihat katak yang tidak istiqamah pergi. Apa pun ianya menjadi pegajaran yang amat penting dalam perjuangan. Kalau nak berjuang kunci utamanya adalah istiqamah. Belajar beristiqamah baru anda akan dapat hasil perjuangan... Persoalanya, adakah mereka ini akan terus memegang amanah sebagai wakil rakyat sedang rakyat yang mengundi mereka atas dasar parti lain dan bukan perjuangan baru yang tak tahu hala tuju lagi. Letak jawatan??? Kalau berani demi pejuangan. Kalau diri rasa tak malu maka teruskan dengan jawatan yang ada.... Akhirnya, amanah yang diberi bukan boleh dijual beli, sumpah setia bukan mainan dan jika ada harga diri maka letaklah jawatan dan bina kuasa baru bersama parti baru anda... Wassalam

Monday, May 11, 2015

Politik sana sini..Berubah atau dirubah...

Akhirnya setelah berhempas dan berjuang sakan, PRK Rompin dan Permatang Pauh menjanjikan keputusan yang telah lama diduga. Kemenangan walau majoriti menurun tapi ia tetap dianggap menang. Apa pula komen setiap sudut penganalisa ia tetap berbeza. Aku juga ada pandangan aku tersendiri walaupun aku dah jangka apa yang akan terjadi dalam dua PRK ini. Memang indah untuk diperkatakan, memang seronok kita boleh mengulas, namun, hakikatnya, setiap isu yang dibahaskan atau diulas iytu perlu diambil iktibar bagi setiap parti yang bertanding. UMNO sudah pasti, menjadi tunggak kepada Barisan Nasional, perlu lebih agresif dalam menagani isu yang berbangkit kerana ia adalah jelas suara luar bandar , atau suara rakyat yang belum matang dengan isu nasional. Rakyat yang juga tegar dengan sokongan kepada UMNO juga bersuara lantang tetapi ianya senyap bila hari membuang undi.Mungkin silent protest memang wujud kali ini, dan setiap kali dalam PRU atau PRK. Ianya ada kalanya menjadi barah jika tidak ditangani.

Bertubi-tubi isu melanda UMNO, begitu juga bertubi-tubi dipihak Pakatan Pembangkang. Apa resonalnya, jika isu dalaman menjadi taruhan dalam kedua-dua PRK ini. Apa yang aku lihat ianya kerugian buat parti yang bertanding. Berhabis duit hanya untuk memperbetulkan dalaman. Bukan memperbetulkan isu rakyat. Kehendak ahli menguasai kehendak rakyat. Adakah ini yang akan mnelanda parti bagi 2 tahun kedepan sehingga tibanya PRU 14? Rakyat terus mengeluh melihat boneka dan lakonan yang tak henti-henti menunding sesama sendiri. Tak ada isu dibangkitkan isu dalaman, ketawa terbahak-bahak melihat boneka sendiri melakonkan watak seram tanpa ada yang melarang atau menegah. Bersabar lagi rakyat , menanti bila akan terjawab isu peribadi yang melanda diri.

PRK kali ini masing-masing berpuas hati dapat menurunkan majoriti. Ianya diangap 1-1 atau seri, walhal isu keduanya amat berbeza, bagai langit dan bumi. Petaruhan sesama sendiri lagi hebat melihat agenda peribadi menguasai diri. Ada yang berkata, ianya hanya syarat untuk memenuhi demokrasi, tapi sudut pandang dalam politik amat berbeza. Politik memang seni, memang membawa kesenian itu menjadikan ia serba mungkin. Ada yang cuba cari nama, ada yang cuba cari untung dalam PRK ini. Perjuangan... belum tentu , yang aku sendiri lihat banyak bercakap dari kerja, banyak bermesyuarat dari kerja, dikerah orang sana sini. Kenapa? Adakah itu perjuangan untuk membela rakyat?

Buatlah pelbagai analisa, buat la kertas kerja apa juga pandangan dan strategi atau post mortem dalam PRK ini, namun, jawapannya hanya satu... Perlu berubah atau diubah. Bukan omong kosong, bukan angan-angan mat jenin, tapi ini hakikat, yang kepimpinan perlu diubah jika memerlukan transformasi. Kapal perlu ganti nakhodanya jika mahu layar nya menuju ke destinasi dengan jayanya. Sauh boleh diturunkan jika arahan tegas dan tidak lesu. Ini baru ada keberanian dalam perubahan. Tak kira mana-mana parti, jika kita gagal kali pertama tiada namanya kali kedua, kerana pencaturan hanya sekali. Bukan perlu membawa beban dengan isu-isu yang melanda dan terpalit diatas parti sendiri. Beban yang dipikul boleh dibuang jika tak diperlukan. Ada juga beban yang berguna dan boleh digunapakai, namun kini, beban yang ada menambah lagi derita.

Akhirnya, mungkin boleh duduk berfikir satu kumpulan pemikir, untuk mempertajamkan strategi gerak kerja yang hanya tinggal 36 bulan sahaja lagi atau kurang. Kumpulan ini boleh membantu menjawab dan juga memberi pandangan yang perlu diikut, bukan hanya mendengar masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Tak perlu kita menjawab membabi buta dan memperlihatkan keangkuhan kita. berbincang dulu dengan pakar kumpulan pemikir ini, yang mana manis yang mana angkuh. Yang manis mengembalikan keyakinan rakyat terhadap kita, yang angkuh jagan digarap, kelak merana diri. Kita bukan pakar, tapi kita hanya memerhati dari jauh, kerana kita tetap sayang Agama , Bangsa dan Tanahair...Sekadar pandangan ...Nanang Kesuma.

Thursday, April 16, 2015

luahan hati PAS....

Tulisan ini petikan dari Malaysiakini aku copy ... baca dan fahamkan...

PAS berada di kedudukan politik terkuat dalam sejarah jatuh-bangun perjuangannya selepas mencatatkan prestasi terbaik pada pilihan raya umum (PRU) ke-10 lalu dengan memenangi 27 daripada 63 kerusi parlimen yang ditandingi.

Dua negeri - Kelantan dan Terengganu - ditadbir oleh pemimpin PAS, manakala presiden ketika itu, Datuk Fadzil Noor dilantik sebagai Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia.

Memang benar PAS gagal mengatasi prestasi terbaiknya dalam PRU ke-12 dan ke-13 apabila memenangi 23 kerusi pada 2008 dan 21 daripada 73 kerusi ditandingi pada 2013.

Kedah berjaya ditawan dalam PRU ke-12 walaupun negeri itu akhirnya hilang daripada genggaman kira-kira lima tahun kemudian.
Namun, mengapakah penulis tetap mengatakan PAS berada pada kedudukan terkuat ketika ini?

Kekuatan sesebuah parti politik perlu diukur dari pelbagai dimensi dan bukan semata-mata melihat kepada jumlah kerusi di parlimen. Tambahan pula jika kemenangan itu disebabkan faktor-faktor situasi luaran.

Kemenangan PAS dalam PRU ke-10 disebabkan berlaku “tsunami Melayu” menolak Umno-Barisan Nasional kesan daripada pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tun M mencabar PAS

Malangnya kemenangan itu tidak dapat bertahan lebih lama. Ya, sebaik saja sesi parlimen ke-10 (1999-2004) bermula, PAS mula kehilangan hilang apabila ada pimpinan mula mendakwa parti itu berjaya kerana orang Melayu mahukan negara Islam.

Tun Dr Mahathir Mohamad lantas mencabar PAS.

Akibatnya, Memorandum Rakyat yang menjadi legasi Almarhum Datuk Fadzil Noor sebagai reaksi kepada cabaran Dr Mahathir mula mengalami perubahan kepada Dokumen Negara Islam.

Pesanan Fadzil kepada penulis dan rakan-rakan pemikir parti supaya dokumen itu ditajukkan “Penghayatan Sebuah Pemerintahan Abad 15H/21Masehi”, tenggelam dan hilang dalam hiruk-pikuk polemik tentang negara Islam.

Penulis dan anggota think-tank yang terlibat terpaksa akur.
Gabungan pembangkang di bawah Barisan Alternatif (BA) ketika itu terus berantakan. DAP keluar daripada BA pada September 2001.

Parti Keadilan Nasional (kini Parti Keadilan Rakyat - PKR) merenggang daripada PAS dan membawa haluan sendiri. Ketika itu BA hanya wujud pada nama, lambang dan cogan kata, tetapi tidak pada gerak kerja.

Akibat ‘terlupa’ mengurus kekuatan barunya, PAS dihukum teruk dalam PRU-ke11 (2004). Daripada 27 kerusi, PAS hanya menang enam kerusi parlimen, gagal mempertahankan kerajaan Terengganu dan hampir kalah di Kelantan apabila menguasai dewan undangan negeri dengan majoriti satu kerusi.

Jawatankuasa Post-Mortem PAS Pusat yang mengkaji keputusan PRU ke-11 megenal pasti pelbagai faktor luaran (penipuan dan media) dan dalaman (jentera) sebagai penyumbang utama kekalahan PAS dalam pilihan raya itu.

Namun faktor paling dominan ialah pelancaran Dokumen Negara Islam. Kajian menunjukkan pembentangan itu “gagal mengurus penerangan dan pencerahan” sehingga menimbulkan pelbagai persepsi negatif daripada masyarakat. PAS juga menjadi sasaran jahat media lawan.

Lawan politik tersenyum

Pada masa sama, PAS gagal menangkis tohmahan serta serangan seterunya. Kekuatan PAS kembali kepada kedudukan lama atau bergantung hanya kepada penyokong tegar dan asal.

Lawan politik PAS pula tersenyum lebar kerana taktik pecah dan perintah berjaya memporak-perandakan BA.

Berbeza PRU ke-10, kejayaan PAS pada PRU ke-12 dan ke-13 adalah hasil pelebaran tapak sokongan baru. PAS berjaya membina kekuatan secara sedar dan terancang. PAS bukan lagi sekadar ‘menumpang tuah’ daripada nasib malang Anwar dan kesan undi protes seperti PRU ke-10.

Kekuatan baru itu dibina dengan meruntuhkan tembok pengundi bukan Melayu dan bukan Islam. Hasilnya pengundi terbabit mula memberikan kepercayaan kepada PAS dan memenangkan calon-calon PAS.

Untuk menjayakan strateginya, PAS tegas membuat ijtihad menampilkan tawaran “Negara Berkebajikan” berserta slogan “PAS Untuk Semua” dalam manifesto PRU ke-12.

Perubahan itu diistilahkan Profesor Tariq Ramadan sebagai satu anjakan generasi (generational shift) seperti yang berlaku dalam dunia Islam semasa. Namun, benarkah PAS benar-benar komited kepada agenda ini?

Secara ringkas, PAS terus menggarap isu-isu besar dalam negara dengan pedekatan inklusif dan menyerlahkan makna slogan PAS Untuk Semua serta mendukungi prinsip “Rahmat untuk Semua”.

PAS juga terus menangani isu-isu kritikal yang menajamkan pertentangan kaum dan membakar pertembungan agama. Isu kalimah Allah misalnya, ditangani PAS secara konsisten dan berlandaskan syariat yang mendamaikan.

Sama ada bersama rakan Pakatan dalam Dasar Bersama atau pun bersendirian, PAS berjaya menyerlahkan erti penghayatan Islam sebagai sistem hidup untuk memberikan jaminan “Keadilan Untuk Semua”.

Di samping itu, PAS tegas menyanggah polisi bersifat perkauman dan memangsakan pihak tertentu, terutama golongan miskin atau berpendapaan rendah.

PAS boleh menambah kerusi

Mengambil kira keseluruhan perkembangan inilah, penulis menyatakan, PAS sedang menduduki posisi politik terkuat dan paling mantap. Tidak keterlaluan kalau penulis terus menganggap PAS berada dalam satu unjuran untuk menempa kejayaan lebih baik - tentunya bersama rakan tahalufnya.

Berdasar unjuran yang sederhana, PAS berada pada keluk menambah 13 lagi kerusi di parlimen (menjadi 34 kerusi) jika gandingan Pakatan berlangsung secara mantap dalam PRU akan datang.

Namun semua kejayaan PAS yang tertera di atas bakal terencat atau mengalami kemunduran akibat pergolakan yang berlaku mutakhir ini. Soalnya, apakah PAS mula mengalami fenomena “berpatah balik” (retrogression)?

Gejolak parti - sama ada bersifat dalaman atau luaran - mengakibatkan pemerhati politik khuatir dan cemas. Lebih gusar lagi adalah pendukung dan aktivis parti di akar umbinya yang menanggung kesan secara langsung, terutama di negeri pantai barat.

Elok diingatkan, PAS tidak memiliki sebarang kerusi di dewan undangan negeri di Selangor, Johor, Perak, Negeri Sembilan dan Melaka pada 2004.

Justeru, cadangan seperti bersedia bertanding bersendirian atau keluar daripada Pakatan tidak wajar diucapkan pemimpin kecuali percaturan mereka itu hanya mengambil kira keperluan negeri mereka sendiri semata-mata.

Begitu juga sikap sesetengah ahli dan pemimpin yang menyuruh ahli keluar parti ketika wujud perbezaan atau ikhltiaf. Pimpinan yang matang, tidak gelojoh serta bebas daripada unsur ekstremisme pasti faham apakah yang dimaksudkan dengan amalan mengurus ikhtilaf dalam sebuah organisasi besar yang semakin kompleks.

Sementara itu, dalam mengurus isu hudud pula, seteru tradisi PAS sedang menggoda dengan pelbagai cara. Musuh tetap musuh, meskipun mereka tampak ikhlas. Sayugia diingatkan tuntutan Allah supaya kita hazar (berwaspada) setiasa.

Jangan diipatuk ular lagi

Begitu juga pesanan Rasulullah yang mahu umat baginda mengelak daripada dipatuk ular pada kali kedua dari lubang sama. Almarhum Tok Guru Nik Abdul Aziz dan Fadzil Noor acap kali mengingatkan kita tentang ini.

Jika PAS terus kehilangan arah sekali lagi, dikhuatiri parti ini akan kehilangan sokongan barunya di kalangan Melayu-Islam bandar dan pinggir bandar, dan tentunya gagal mengekalkan kepercayaan pengundi bukan Melayu dan bukan Islamnya.

Setiap kali PAS berasakan parti dan jenteranya kuat, Allah mengajar kita dengan keputusan yang menginsafkan. Di samping pengalaman 2004, pegalaman PRU ke-7 (1986) juga sepatutnya menyedarkan kita. Ketika itu PAS hanya bertahan di parlimen dengan kerusi Pengkalan Chepa walaupun meletakkan calon di 98 kerusi.

Perlu diingatkan, ia adalah catatan rekod penyertaan tertinggi PAS dalam pilihan raya umum

Apakah kepimpinan PAS dari peringkat pusat hingga bawahan akan mengizinkan nasib buruk ini kembali lagi, khususnya di ambang pemilihan akan datang?

Mampukah PAS mengelakkan kesilapan silamnya? Berjayakah PAS mengawal suara emosi supaya tidak mengatasi suara ilmu? Berjayakah PAS menggembeling seluruh tenaga kepimpinan dan kepakaran serta segala kepelbagai kekuatan partinya?

Jawapan kepada pertanyaan ini ada pada setiap ahli, khasnya pada setiap perwakilan muktamar ini.


DR DZULKEFLY AHMAD Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS



KAFA guru murahan???

Sedih melihat seorang guru kafa yang merintih janji hingga sanggup berdepan dengan tindakan diberhentikan kerja.. Pilu rasanya bila seorang pendidik seperti meminta sedekah sedang dia memberi khidmat mengajar agama kepada anak bangsanya... Apakah ini nilai yang perlu beliau bayar dan rakan rakan guru kafa yang lain. Dimana martabat mereka hingga terpaksa dihalau dan diberi surat tunjuk sebab dek gara menagih janji yang sudah lama dinanti...

Mungkin ada cara lain yg boleh dirunding kedua dua pihak, dan bukan nak tunjuk kuasa dan bukan dek kerana sekeping surat perjanjian semasa mula masuk kerja. Duduk berbincang sebagai orang yang tinggi ilmu agama lebih nampak comelnya. Bukan garang bagai bapak tiri atau menghina sesama sendiri tunjuk lagak dengan kuasa diberi..

Tiada sebab seseorang itu menagih janji jika janji tidak ditepati . Ada juga manusia yang rasa mereka ini murahan dek kerana kontrek yang boleh ditamatkan bila bila masa dan mereka dilayan seperti murahan. Mereka rakyat Malaysia dan bukan pati atau warga asing. Mereka mencari rezki mendidik anak bangsa, mereka bukan murahan, malah mereka inilah yang mengenalkan kepada anak kita huruf huruf dalam AlQuran. Tapi dimata sesetengah manusia yang angap mereka boleh menamatkan kontrek guru kafa ini tidak sedemikian rupa.

Akhirnya, aku menulis ini atas dasar aku juga ingin melihat anak bangsaku tidak diperlakukan dengan bohongan janji janji manis yang hanya akhirnya menjadi mimpi ngeri bagi seorang guru kafa dalam memperjuangkan nasib rakannya yang lain. Maaf bukan RM200 yang dicari tapi janji janji yang ditabur ditagih sampai mati...

Wednesday, April 15, 2015

Kembali lagi... bersua tanpa diundang.....

Agak lama memendam rasa, agak lama menyepi diri... Ada ketika minda menjadi beku dek kerana melihat dan memerhati akan gelagat manusia yang tak sedar diri... Kini aku mungkin kembali , atau terus kembali, mengasah minda yang lama tepu dan kaku. Ada kalanya rindu itu datang sendiri, rindu akan penulisan hambar atau penulisan yang mencuit hati... Matang ...mungkin mula matang dalam berfikir, dan mula matang dalam senario politik selepas PRU13 yang berlalu sepi...

Ada insan bertanya, ada insan tak peduli... Banyak peristiwa yang berlaku , ada yang aku sengaja tutup mata , atau buat-buat tak tahu... Senario sekarang.. ramai dah mula ber FB, lupa dah blog untuk dilayari... Tapi aku mengambil keputusan bahawa ianya masih releven bukan kerana keadaan memaksa tapi gian untuk menulis mula kembali... coret dan gores-gores ini akan bersua tanpa diundang... Kembali ianya dengan minda baru dan gores pedas yang memaksa kita berfikir lebih dalam...

Kepada rakan dan taulan... buka minda kita dan doa kepada yang Maha Esa...

Bismillah aku mulakan bagi tahun 2015 ini... Salam bersua tanpa diundang... Nanang kesuma...

Monday, July 30, 2012

AWAS...Kebangkitan musuh dalam selimut....


Musuh dalam selimut, ini yang aku boleh bagi peringatan. Mereka ini tergolong dari: penjawat awam yang menyokong Pembangkang, Orang Anwar Ibrahim yang masih dalam UMNO, Orang Anwar Ibrahim yang berjawatan tinggi dalam kerajaan mahupun UMNO dan yang akhir sekali, orang lama dalam ABIM dan yang pernah mengikut usrah atau sehingga kini masih berusarah terutama di Bangi...

Maka jangan anggap perkara ini mudah dan tidak penting. Mereka ini sedang bergerak secara senyap, mengaku taat setia pada YAB PM , namun, masih lagi menyelinap dan mengelurkan segala maklumat kepada Anwar Ibrahim. Dan tidak pelik segala maklumat dalam Pejabat PM sendiri boleh terkeluar dan terlepas ke tangan pembangkang. Siapa dalanganya???


Caturan yang telah lama berlaku dan telah lama Anwar rancangkan. Kalau sesiapa ingat ketika zaman Reformasi 1998, Anwar pernah berpesan kepada rakan-rakannya dalam UMNO dan kerajaan , teruskan bersama UMNO dan kerajaan dan jangan keluar UMNO... Ini pesanan yang cukup bermakna dan kini hasilnya boleh dilihat. Anwar kini boleh bertepuk tangan kerana segala pencaturan dan hasil didikan Usrah dalam ABIM berjaya dilaksanakan oleh ahlinya serta pengikiut setianya.

Lihatlah kini, seluruh agensi BTN kini sudah dikuasai oleh orang Anwar dan ia merupakan agensi politik terpenting dalam kerajaan. Tak hairanlah jika umum maklum di BTN sendiri dari Ketua Pengarah hingga ke anak buahnya adalah disusun atur orang Anwar dan juga yang paling penting bagaimana BTN kini boleh menyalurkan peruntukan untuk ABIM yang dilihat pertubuhan lesu, mati segan hidup tak mahu. Tapi siapa pula dalang yang mempermosikan dan melantik Ketua Pengarah BTN ini???

Kalau BTN dan juga Pejabat PM sendiri masih bergelumang dengan orang Anwar, maka tak hairanlah kini di jabatan dan agensi lain juga terus menerus dicatur oleh golongan Anwarinas. Musuh dalam selimut ini lebih berbahaya dari yang terang lagi besuluh.

P/S Jangan ingat mereka tak tahu....

Ke mana perginya Hudud dan Negara Islam PAS akhir-akhir ini?


Hari ini satu pukulan buat PAS apabila kawan yang mereka sanjung dan sayang selama ini iaitu DApig dan PKR membuat kenyataan akhbar yang menyatakan tidak menyokong Hudud dan Negara Islam. Satu amaran buat PAS yang masih lagi tercari-cari harga diri setelah duduk dan bersama kumpulan yang benar-benar anti Islam. Apa jawapan PAS bila DAP dengan berani menyyuarakan bahawa mereka menolak Hudud dan negara Islam atas dasar malaysia bukan hanya didiami oleh Melayu dan orang Islam sahaja. Apa PAS perlu buat selepas ini, nak keluar dari pakatan Rakyat atau terus bersama mereka.


Maka, jelas kini dasar dan perjuangan PAS sudah digadaikan dan boleh dibawa berbincang dengan dasar dan perjuangan selama ini. Hasil titik peluh Ulamak dan perjuangan tok tok guru pondok selama ini dengan mudah kini PAS mengadaikannya. Sanggup diketepikan soal Hudud dan Negara Islam yang selama ini diperjuangkan.

Apa reaksi ahli mereka? adakah mereka ini menjadi pak turut, atau sudah taksub dan terpaksa reda sahaja apa yang diputuskan oleh kepimpinan atasan. Dimana Ulamak PAS selama ini yang begitu angkuh untuk menegakkan negara Islam dan Hudud. Adakah mereka kini menikus ketakutan dek kerana PAS kini sudah dikuasai oleh golongan Anwarinas???


Kesimpulannya, adakah PAS masih lagi berjuang atas dasar yang sama atau terpaksa menjaga rakan seperjuangannya iaitu DAp dan PKR. Adakah PAS masih boleh bersuara sedangkan 2 parti lain tidak bersetuju dengan perjuangan dasar PAS. Maka mudah disini, PAS keseorangan dan akan terus kesorangan. PAS bak melukut ditepi gantang...kesiannnn...

Sunday, July 29, 2012

Mesir dan Negara Islam, Negara Kebajikan dan Hudud...


Setelah berkuasa Ikhwan Muslimin dan Morsi mengetuai Mesir maka parti Islam ini masih lagi tidak melaksanakan Hudud atau Negara Islam ataupun Negara Berkebajikan...Kenapa puak-puak PAS terus berdiam diri dan tidak pula mendesak pihak Morsi yang menjadi kawan rapat dan sekutu mereka untuk melaksanakan Hudud. Pada awalnya mereka juga (PAS) cukup bangga dengan kemenagan Morsi dan maka bersorak dan meraikan kemenagan morsi ini. Namun, setelah berkuasa maka Morsi masih lagi duduk dibawah telunjuk rakyatnya yang mahukan demokrasi dan bukan sebuah negara Islam.

PAS berjuang atas satu landasan cuma nama je berbeza, di Mesir nama Ikhwan Muslimin dan di Malaysia PAS. Tapi Kenapa di Mesir masih ragu-ragu untuk laksanakan dasar dan perlembagaan Islam. Apakah bila PAS akan menguasai Malaysia atau Putrajaya maka mereka terus tunduk dengan PKR dan DAP. Lihat sahaja lah di Mesir, kuasa Ikhwan Muslimin disana walaupun disana tak de PKR dan DAP tetapi mereka terus tunduk tidak melaksanakan Hudud. Apa pula pada PAS yang sibuk sangat nak laksanakan Hudud dan negara Islam tetapi masih lagi bersahabat dengan PKR dan DAP...Adakah cita-cita murni PAS akan berjaya atau hanya angan-angan kosong dan hanya utk gimik menarik sokongan umat Islam di Malaysia.


Maka disini kita perlulah berfikir dan guna akal serta mengambil contoh parti Islam yang digunakan untuk tujuan politik akan terus berselindung dan menggunakan Islam sebagai wadah untuk kepentingan mereka sahaja. Tidak berdakwah dan tidak pula melaksanakan ajaran Islam sebenar terhadap pengikutnya...Islam terus dipermainkan...

Apapun kita tunggu dan lihat jika benar Ikhwan Muslimin parti Islam dan akan melaksanakan Hudud di Mesir kita alukan dan ucapkan tahniah untuk kekuatan Ikhwan Muslimin dan PAS perlu juga berjuang untuk Hudu dan negara Islam dan jangan undur dari tekanan terus dari DAP...UMNO tak pernah menkan PAS untuk laksanakan Hudud...Maka fikir-fikirkanlah tahaluf siyasi yang dibuat oleh PAS bersama DAP....


P/S Ada Alquran dan Hadis, Gunakan, Ada otak maka berfikirlah...